Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Linköping

Hot får lärare att avstå fuskanmälan

Publicerat torsdag 19 februari 2009 kl 07.17
1 av 2
Håkan Hult har forskat om fusk.
2 av 2

Det fusk som avslöjas inom landets universitet och högskolor är bara toppen av ett isberg. Det menar Håkan Hult på Linköpings universitet som forskar om just studentfusk. Alla lärare anmäler inte alltid fuskande studenter.

– Man kan bli hånad av kollegor och universitetsledning, man kan bli hotad av studenten. Att anmäla tar också mycket tid som skulle kunna användas för att förbereda undervisning. Det finns forskning som visar att lärare hellre avstår än anmäler, säger Håkan Hult.

Enligt en kartläggning som SR Östergötland har gjort är det allt fler studenter som stängs av på grund av fusk. Förra året stängdes nästan 400 studenter av på grund av fusk på landets universitet och högskolor, en ökning med 28 procent jämfört med året innan.

På Linköpings universitet stängdes 26 studenter av förra året jämfört med 13 året innan. Det mesta fusket sker på grupparbeten och hemtentor. Men det är inte alltid är lätt för en lärare att fatta beslut om att anmäla en student som har fuskat.

– När man får en situation där man tycker att det uppenbart är ett plagiat så ställs läraren inför valet att anmäla eller inte och det är en ganska jobbig situation för läraren.

Universitetslärare tar ofta på sig ansvaret för att studenterna har fuskat:

– Vi har inte gjort rätt i kursen, vi har inte utbildat rätt i hur man skriver akademiska texter, vi har examinationssätt som kanske lockar till fusk och så vidare, säger Håkan Hult.

Fusket är troligen mer omfattande än de ärenden som når disciplinnämnderna. Enligt Håkan Hult vill många lärare undvika det domstolsliknande förfarandet och löser det på egen hand,.

– Det är möjligt att två studenter som samarbetar väldigt mycket faktiskt kan skriva flera sidor med exakt samma formuleringar, det kan man få det till juridiskt, till stor besvikelse för lärarna.

Katarina Wahlström
katarina.wahlstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".