Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Många rycker i varumärket Saab

Publicerat onsdag 4 mars 2009 kl 23.08

Försvarskoncernen Saab och lastbilsbolaget Scania äger Saabs varumärke ihop med Saab Automobile. Enligt avtalet måste parterna vårda varumärket väl. Nu är det många som rycker i varumärket med gripensymbolen.

”Om tillgångarna i Saab Automobile, efter till exempel en konkurs, säljs ut ska vi ge vårt godkännande till försäljningen av varumärket. Det regleras i ett avtal från 1996”, säger Anders Blom, varumärkesansvarig på försvarskoncernen Saab, till Dagens Industri.

Varumärket Saab uppskattas vara värt runt tio miljarder kronor.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".