Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Luskampanj i skolor rena försäljningstricket

Publicerat fredag 6 mars 2009 kl 10.19

Skolor runt om i länet har med hjälp av skolsköterskorna spridit reklam för ett företag. Det är de Nationella lusdagarna som utåt sett är en kampanj för att bli av med löss på skolan, men som egentligen går ut på att sälja en luskam.

– Är materialet innehållslöst och en länk till en reklamsida så är det halvt om halvt tveksamt, säger Marek Andersson, jurist på Konsumentverket som nu ska granska den här kampanjen.

Två gånger om året hålls något som kallas för nationella avlusningsdagarna, i spåren av att löss blivit relativt vanligt bland barn i skolåldern.

Men det som ser ut som en ideell kampanj, driven av två lusengagerade mammor i Stockholmstrakten, är egentligen en smart affärsidé med kommersiella syften. Och det är landets skolor som hjälper till med pr och reklam.

– Skolsköterskorna får sitt informationsmaterial från företaget och lämnar det sedan vidare till föräldrarna på skolan. Men bland lusinformationen finns tydligt angivet en hemsida för mer information och där erbjuds man köpa en luskam för 300 kronor.

Kampanjen har fått stor spridning. De senaste åren har tusentals skolor över hela landet hakat på det här genom skolsköterskorna. Försäljningen av den här luskammen har tack vare skolornas hjälp gått bra, visar SR Jönköpings granskning.

Företagets omsättning har femdubblats på ett år och 2007 gjorde man en vinst på en kvarts miljon. Enligt företaget har 30 000 luskammar för totalt nästan nio miljoner kronor sålts,  delvis tack vare skolorna, berättar Natscha Wirdemark, en av det företagsamma mammorna bakom företaget.

– Vi tycker att det är jättebra att vi når många skolor runt om i landet, säger hon.

Kan det här uppfattas som en förtäckt reklamkampanj genom skolornas försorg?
– Det är inte vårt syfte i så fall, vi vill att folk ska förstå hur man behandlar, säger Natascha Wirdemark.

Det finns inget idag som i detalj reglerar reklam i skolor, men en allmän uppfattning som gäller är att skolor ska vara reklamfria och framför allt ska information som sprids till föräldrar vara neutral och trovärdig. Och det finns sakfel i informationen på företagets hemsida, konstaterar läkemedelsverket.

Konsumentverket tycker luskampanjen är en gråzon och nu ska man dessutom granska om det är så att kammen verkligen gör barn lusfria på tre till fem dagar, något som reklamen lovar.

– Vi ska granska det här närmre, säger Marek Andersson på Konsumentverket.

Peter Jernberg
peter.jernberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".