Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Egna varumärken ger mindre valmöjligheter

Publicerat måndag 4 augusti 2003 kl 07.14
När de stora livsmedelsjättarna hårdsatsar på egna varumärken, får vi konsumenter färre alternativ att välja mellan i butiken och vi kan lätt bli lurade. Det menar Bengt Ingerstam vid organisationen Sveriges Konsumenter i Samverkan.
Det blir allt svårare för konsumenten att hitta bra produkter när de stora livsmedelsjättarna, ICA, KF och Axfood, hårdsatsar på egna varumärken. De mindre producenterna slås ut och konkurensen sätts ur spel. Det hävdar Bengt Ingerstam, före detta företagsledare, men numera ordförande i den ideella organisationen Sveriges Konsumenter i Samverkan. Organisationen arbetar för ökat konsumentinflytande, och de uppmanar till att göra egna prisjämförelser och aktiva val.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.