Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Norrköping

Febrilt arbete på Parken

Publicerat fredag 17 april 2009 kl 12.28
1 av 5
Den ombyggda VM-läktaren.
2 av 5
Arenachef Lars Blomgren har hektiska dagar innan hemmapremiären.
3 av 5
4 av 5
Restaurangplats ger också bra sikt över planen.
5 av 5
VIP-ingången, tre dagar före premiären.

På måndag är det hemmapremiär för IFK Norrköping i superettan, Sundsvall står för motståndet. Det är inte bara första hemmamatchen, utan det blir då också premiär för spel på ombyggda Idrottsparken.

Egentligen är inte hela bygget klart förrän i september, och just pågår nu ett hektiskt arbeta med att få det nödvändigaste färdigställt till måndag kväll.

– De har jobbat dag och natt den sista tiden så att vi kommer att kunna erbjuda en någorlunda färdig arena att starta upp säsongen med, säger Lars Blomgren, arenachef.

Nästan 300 miljoner kronor kommer den politiskt mycket omdiskuterade ombyggnaden att kosta, men det färdiga resultatet blir en näst intill ny toppmodern arena.

De stora förändringarna är bland annat att tre av fyra hörn av arenan är inbyggda. I ett av hörnen vid stora läktaren finns restaurang med plats för 500 gäster. Det blir nya barer och kiosker, en supportershop och en supporterbar som, enligt Lars Blomgren, fansen själva får vara med om att utforma. När allt är färdigt i september kommer det också att finnas en särskild familjeläktare med möjlighet till barnpassning.

För sponsorer finns 16 helt nya loger. Att 15 av dem är sålda är tillfredsställande för IFK.

– Det har gått riktigt bra, vilket är förvånansvärt i dessa kristider, säger Lars Blomgren. – Där ser man affärsnyttan med att kunna använda logerna på andra tider än bara när det är fotboll eller något annat arrangemang. Även försäljningen av årskort har enligt Blomgren gått bra.

– Jag har inte den direkta siffran, men det ser väldigt bra ut.

Det är fortfarande inte klart vad den nya arenan ska heta. Någon överens-kommelse om köp av namnet har man ännu inte lyckats nå. En konsult från Stockholm är inkopplad, som man enligt Lars Blomgren, hoppas kunna ge resultat.

– Det är tufft att få en så stark sponsor som är beredd att ge så mycket pengar som vi har begärt, säger Lars Blomgren.

Christina Turesson
christina.turesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".