Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Norrköping

Facket säger nej till Banverket som bolag

Publicerat torsdag 23 april 2009 kl 13.43

Fler olyckor på järnvägen kan bli konsekvenserna om Banverket Produktion bli ett bolag. Det anser fackförbundet Seko som i morse manifesterade på 18 platser i landet mot regeringens planer på att bolagisera delar av banverket. På centralstationen i Norrköping stod Jörgen Lundström som är klubbordförande på Seko.

– Vi har märkt att konkurrensutsättningen gör att elolycksfallen har ökat. De har femfaldigats sedan 2003 och då talar vi bara om dödliga olyckor eller med allvarlig kroppsskada, säger Jörgen Lundström som är klubbordförande på Seko. Och det är en tydlig tendens att man sätter vinsten före säkerheten. Så blir det blir det med ett bolag, eftersom det är ett bolags uppgift att leverera vinst och en högre avkastning.

Regeringen har tillsatt två utredningar som båda föreslår att banverket produktion ska bli ett bolag. Förhoppningen är att effektivisera verksamheten och skapa bättre konkurrensvillkor på marknaden. Men fackförbundet Seko som organiserar dem som arbetar med underhåll av järnvägen pekar på dåliga erfarenheter från andra länder där banproduktion har bolagiserats.

– Nittiotalets politik i Nya Zeeland och England ledde till katastrofer det var över tjugo dödsfall under den här perioden när man använde avreglering av den här marknaden, I England tog man tillbaka det efter en jättekrasch där 70 personer skadades och fyra dog. Där återförstatligade man sedan hela verksamheten, berättar Jörgen Lundström.

– Varför fungerar det inte med privata bolag inom den här branschen?
– Därför att vi jobbar med trafikerade spår där tågen går i 200 km i timmen och vi har 16 000 volt ovanför huvudet. Ett misstag kan betyda döden, säger Jörgen Lundström.

Men chefen för Banverket Produktion, Niclas Reinikainen, håller inte med om att planerna skulle leda till flera olyckor.

– Om vi på något sätt skulle sänka våra säkerhetskrav. Då innebär det att våra anställda skulle göra sig väldigt illa eller i vissa fall dö. Det är ju ingen framgångsrik personalpolitik från våran sida om vi vill ha kompetenta medarbetare.  Och våra kunder som inte vill ha leverantörer som inte sköter sin säkerhet, säger Niclas Reinikainen.

– Varför ska man bolagisera överhuvudtaget?
– Det har ju visat sig att om man konkurrensutsätter sådan verksamhet så blir det effektivare och man får mer för pengarna, svarar Niclas Reinikainen.

Viktor Levander
viktor.levander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".