Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

"Östgötatrafiken sämst på tågtrafik"

Publicerat onsdag 29 juli 2009 kl 05.00
1 av 2
2 av 2
Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet

Östgötatrafiken är sämst i landet på att sköta tågtrafik. Det hävdar organisationen Järnvägsfrämjandet som är starkt kritisk till att över tusen tåg ställts in på Tjust- och Stångådalsbanan.

– Östgötatrafiken är i mitt tycke det klantigaste länstrafikbolag vi har i Sverige, säger Ulf Flodin, ordförande för Järnvägsfrämjandet i Östergötland.

Sedan juni förra året har över 1 600 tåg ställts in på Tjust- och Stångådalsbanan mellan Linköping-Västervik och Linköping-Kalmar och tågproblemen ser nu ut att fortsätta. Hittills under juli månad har över 60 turer ersatts med buss.

– Jag tror inte att det finns något annat länstrafikbolag i landet som har tvingats se så stor andel av tågen ställas in, säger Ulf Flodin.

Enligt Veolia Transport som kör trafiken på uppdrag av Östgötatrafiken beror problemen på att tågen är för slitna och gamla. Men Ulf Flodin är inte nöjd med den förklaringen.

– Det är ju en sak att reparera fordonen när de gått sönder, men det är ganska defensiv inställning. Den offensiva inställningen är ju att se till så att man har en bra kvalitet på fordonen. Även om de är gamla, men då får man kompensera det genom att ha flera reservdelar och vara lite mer ambitiös när det gäller förebyggande underhåll, säger Ulf Flodin.

Men Leif Johansson, vd på Östgötatrafiken, håller inte med om att man är sämst i Sverige på att köra tåg.

– Det är klart att jag inte är nöjd, det är klart att vi ska en annan driftsäkerhet. Vi jobbar frebilt med det här, men man kan med denna typ av bana och med denna typ äldre fordon inte förvänta sig samma kvalitet som vi har på pendeltågen.

Nästa år levereras nya tåg till Tjustbanan och då hoppas Östgötatrafiken att problemen ska vara över. Men Leif Johansson hade hellre sett nya landsvägbussar istället.

– Jag tycker att man skulle kört strukturerad busstrafik, man hade fått otroligt bra och tät busstrafik. Men det där är någonting som jag har lagt ned. Politiker och ägare har ju sagt att vi ska köra den här trafiken och vi har investerat flera hundra miljoner och nu väntar vi bara på de här nya fordonen.

Jakob Kindesjö
jakob.kindesjo@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".