Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Tredje dödsolyckan på kort tid

Publicerat torsdag 10 september 2009 kl 16.30
1 av 2
Olycksplatsen i Västerlösa. Foto: Johan Kindberg
2 av 2

I dag inträffade den tredje dödsolyckan i trafiken på mindre än en vecka i Östergötland. Att det inträffar så pass många dödsolyckor på kort tid är onormalt.
- Vi har haft såna här konstiga och obehagliga veckor förut, men det är onormalt mycket, säger Hans Sävenhed, trafiksäkerhetsingenjör på Vägverket i länet.

I söndags omkom en motorcyklist i en frontalkrock på riksväg 32 mellan Skänninge och Motala. I går omkom ytterligare en motorcyklist i en kollision med en personbil i centrala Linköping. Och i dag avled en 22-åring när han körde av vägen vid Västerlösa utanför Linköping.

Att det inträffat så pass många olyckor nu är svårt att förklara.

- Vi hade exempelvis fyra dödsolyckor på väldigt kort tid på riksväg 50 för fem-sex år sedan. Fem år innan hade vi ingen dödsolycka. Nu innan den här veckan, när vi har tre döda, så har vi en hel månad utan en enda dödsolycka. Så slumpartat blir det ibland, säger Hans Sävenhed.

Men trafikolyckorna med dödlig utgång har minskat i länet.

- Snittet här i Östergötland om man ser över en längre tidsperiod har gått från 20 döda ned till 15 ungefär. Hittills i år rör det sig om elva stycken, säger Hans Sävenhed.

Varje dödsolycka utreds nu av Vägverket och i dag besökte Hans Sävenhed olycksplatserna för att ta reda på vad som orsakat dem.

- Vi tittar på vägens linjeföring, vägbredd, sikt och hur det ser ut vid sidan av vägen. Är det på vintern så tittar vi på väglaget och ser vilka insatser som gjorts. Och så funderar vi på om det är någonting av det här som vi skulle kunna göra bättre så att det inte kan hända igen, förklarar Sävenhed.

Ett resultat är mittbarriärerna som minskat olycksriskerna betydligt, enligt Sävehed.

- I dag finns det 200 mil av mittbarriärväg eller 2+1väg som de populärt heter. De 200 milen har man gjort beräkningar på att det sparar kring 45 liv varje år.

Jakob Kindesjö
jakob.kindesjö@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".