Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Norrköping

Asylsökande är nöjda kunder

Publicerat fredag 11 september 2009 kl 19.39

Asylsökande och andra utländska personer som är i behov av Migrationsverket är nöjda med servicen, enligt en undersökning som myndigheten i Norrköping låtit göra.

Drygt sju av tio som vänt sig till Migrationsverket med ansökan om asyl, bosättning, besök eller medborgarskap är nöjda med kontakten, enligt undersökningen.

– Jag är glad över att så många människor känner att de fått en bra service. Det visar att vårt utvecklingsarbete börjar röna framgång, säger Migrationsverkets generaldirektör Dan Eliasson till TT.

I den undersökta gruppen finns personer vars framtid kan avgöras av myndighetens beslut. Frågan är hur den som fått avslag på sin asylansökan ser på Migrationsverkets service.

– Man får ha klart för sig att nöjd kund inte är synonymt med att man ska få ett "ja" av oss. De som fått nej är kanske inte nöjda med migrationspolitiken, men de ska känna att de blivit korrekt bemötta, säger Eliasson.

Men undersökningen visar också att de asylsökande tycker att handläggningstiden är för lång. Enkäten riktades till 3 200 sökande. Svarsfrekvensen var endast 41 procent.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".