Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dålig kunskap kring handikapp i skolorna

Publicerat onsdag 7 oktober 2009 kl 09.52
Lärarnas kunskaper kring elever med funktionshinder behöver bli bättre. Foto: Mats Andersson/Scanpix

Lärare känner inte alltid till hur olika funktionsnedsättningar hos elever påverkar deras inlärning. Dessa elevers rätt till likvärdig utbildning är därmed inte säkrad, konstaterar Skolinspektionen i en granskning.

24 grundskolor har granskats, varav tre i Linköping.

Skolinspektionen rekommenderar att skolorna ökar lärarnas kunskaper i ämnet och ser till att lokalerna fungerar för alla elever.

Granskningen gjordes i våras och inriktades mot elever med antingen nedsatt syn eller hörsel eller rörelsehinder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".