Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Inga reservdelar - inget underhåll

Publicerat fredag 9 oktober 2009 kl 10.39
1 av 2
Foto: Simon Leijnse
2 av 2

Brist på reservdelar ligger till grund för bristen på underhåll på kustbanans tåg, vilket lett till att stor del av tågtrafiken ersatts av bussar.

Brist på reservdelar ligger bakom de stora problem som tågtrafiken mellan Kalmar och Linköping drabbats av. Det säger Mats Önner, vd på Euromaint som sköter underhåll och ombyggnad av tågen sedan årsskiftet efter att det tidigare servicebolaget gått i konkurs.

– Föregående underhållande har, förmodligen under den sista tiden i sitt liv innan konkursen, slaktat de här reservdelarna så de är i ett svårt skick, säger han. Vi arbetar tillsammans med Östgötatrafiken för att säkerställa skickat på dem och få igång produktionen igen. Det är det som är grundproblematiken.

Enligt kontraktet skulle då östgötatrafiken se till så att det kom fram reservmaterial, material som den konkursade verkstaden haft.

Men det har visat sig att mycket av reservdelarna slaktats och att man måste undersöka alla reservdelar för att se så de fungerar och därför inte fått fram delar till ombyggnaden med förseningar och tågbrist som följd.

Leif Johansson
leif.x.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".