Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
östergötland

Cyklister bör få företräde

Publicerat onsdag 21 oktober 2009 kl 21.30
1 av 3
Nya regler vid övergångsställe föreslås. Foto: Claudio Bresciani / Scanpix
2 av 3
Hans Brenefors trafikpolis Norrköping
3 av 3
Caroline Waerme

Olycksrisken är stor för de cyklister och mopedister som korsar trafikerade och obevakade övergångsställen. För att öka säkerheten föreslår Transportstyrelsen i Norrköping att cyklisterna nu ska få företräde när de ska korsa en väg.

– Jo, jag tycker att det är ett bra förslag säger, cyklisten Caroline Waerme i Norrköping. Men bilisten Conny Körnstedt har en annan uppfattning och ser hellre att högerregeln tillämpas.

– Det ska gälla samma regler för dem som för oss bilister, så att jag släpper fram dem om de kommer från höger, säger bilisten Conny Körnstedt.

Transportstyrelsens förslag till regeringen innebär att bilförarna ska stanna när en cyklist eller mopedist korsar en cykelöverfart. Men det handlar även om att förtydliga vad som är en cykelöverfart genom att lokala trafikföreskrifter ska bestämma utformningen.

De vill även att ett nytt vägmärke för cykelöverfart ska tas fram och en hastighetsbegränsning till 30 km i timmen skall tillämpas vid överfarterna.

– Vi har tagit fram det här förslaget för att erbjuda ett verktyg för att öka framkomligheten för cyklarna och samtidigt tydliggöra regelverket vid cykelöverfarter, säger Niklas Nilsson, som är utredare på Transportstyrelsen.

Antalet personer som skadas i cykelolyckor har ökat de senaste åren, enligt statistik från polisen. 2006 skadades 1729 personer lindrigt i cykelolyckor, 2008 var siffran 1980. I Östergötland skadades 73 cyklister eller mopedister 2007, i samband med att de skulle korsa en väg. Förra året var den siffran 110 personer.

Hans Brenefors, trafikpolis i Norrköping menar att osäkerheten hos trafikanterna många gånger orsakar olyckorna.

– Jag tror det är så att trafikanterna inte kan hålla isär när det är en cykelöverfart och när det inte är det. Reglerna är lite oklara, säger Brenefors.

Så därför tror han att Transportstyrelsens förslag kan vara ett bra sätt att få tydlighet i trafiken.
– Det är en enkel regel som alltid gäller och det tycker vi skulle vara bra, säger Hans Brenefors.

Lovisa Gelin
lovisa.gelin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".