Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Närodlat inte så "nära"

Publicerat torsdag 7 januari 2010 kl 06.58
Det blir långa resor också för den närodlade potatisen. Foto: Rebecka Montelius/SR

Intresset för att handla närodlade produkter har ökat i länets butiker. Men vad som räknas som närodlat är svårt att avgöra. Löken från Skänninge och potatisen från Ödeshög åker många mils omväg innan de hamnar i butikerna i trakten.

Bara för att äpplena är odlade i grannbyn så innebär det inte att de transporterats raka vägen till butiken. Innan dess har äpplena avverkat många mil på vägarna, men det är något som kunderna är omedvetna om.

Jan Ivarsson och Miranda Niska som står vid en fruktdisk på Hemköp i Jönköping handlar gärna närodlat och är övertygade om att trenden hänger ihop med att många värnar om miljön.

– Man vill ju gynna den lokala odlaren och samtidigt minska transporterna, säger Miranda Niska.

– Jag handlar gärna närodlat, för det är bättre för miljön, säger Jan Ivarsson.

Men reglerna för närodlat är oklara. Rudenstams Parti i Huskvarna levererar närproducerade grönsaker till Jönköpings län, Östergötland och delar av Västra Götaland. Men även om varorna produceras i närheten innebär inte det att de åker kortaste vägen till butikerna.

Varorna transporteras nämligen till lagret mellan Huskvarna och Gränna innan de levereras till butikerna, berättar säljaren Lasse Gårdemar.

– Säg att en kund i Östergötland ska ha två bingar potatis, och så kanske fyra pallar andra varor, då blir det här mest rationellt.

Både in- och uttransporter samordnas. Löken från Skänninge och potatisen från Ödeshög i Östergötland åker många mils omväg innan de hamnar i butikerna i trakten. Potatis från Tumbäcks gård i Habo åker till lagret innan den tillsammans med andra grönsaker från Rudenstams hamnar i Coopbutiken i Habo igen. Men det är ändå mer effektivt för miljön, enligt Lasse Gårdemar.

– Det blir mer slitage om man åker direkt från odlaren till butiken. Våra bilar går ju fullastade, säger han.

Men tror du inte att kunderna reagerar på att till exempel en Haboodlares grönsaker åker till Gränna och vänder?
– Då tänker man kortsiktigt. Man måste se vad som är rationellast och jag ser det här som mycket effektivt, säger Lasse Gårdemar.

Rebecka Montelius
rebecka.montelius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".