Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Snabbare svar hos SOS Alarm

Publicerat måndag 11 januari 2010 kl 08.50

SOS Alarm har blivit snabbare på att svara i sina telefoner. Tidigare har man kritiserats för långa svarstider vid nödläge, men ny teknik har nu satts in.

Tidigare har larmbolaget kritiserats för långa svarstider vid nödläge, men ny teknik har nu satts in. I snitt får nu den som ringer 112 vänta 6,9 sekunder över landet. Kravet man har är på åtta sekunder.

- Det är ju ett steg i rätt riktning. Den som ringer in i en nödsituation vill ju förstås komma i kontakt med samhällets nödresurser så fort som möjligt, säger Matz Laurentz, platschef på SOS Alarm i Jönköping.

Anledningen till den här förbättrade svarstiden beror på att man för ungefär ett och ett halvt år sedan bytte tekniksystem. Det nya systemet gör att man kan ta hjälp av andra läns larmcentraler som kan svara på samtal när man själv har för många. Det är alltså tekniken som har blivit effektivare, inte personalen som har blivit snabbare.

- Tekniken har varit ett lyft för alla när 18 centraler runt om i Sverige kan hjälpas åt, säger Matz Laurentz.

Joel Winqvist
Sveriges Radio Jönköping

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".