Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Norrköping

Strid om isen i Bråviken

Publicerat torsdag 14 januari 2010 kl 05.40
Foto:Al Grillo/Scanpix

Norrköpings hamn och stuveri är kritiska till Sjöfartsverkets isbrytningsverksamhet. Hamnen tvingas själva bryta is i Bråviken trots att det är statligt vatten. Därför borde Sjöfartsverket bedriva isbrytning där menar Bengt-Erik Bengtsson vd för Norrköpings Hamn.

– Utanför hamnområdet så är det statens vatten och de är ansvariga för utprickning av farlederna om vi nu håller oss till Bråviken och ut emot öppet hav. Det är då rimligt att också Sjöfartsverket är ansvariga för isbrytningen i Bråviken fram till vårt hamnområde, säger Bengt-Erik Bengtsson, vd för Norrköpings Hamn.

Nu ligger det omkring 25 centimeter tjock is i hamnområdet, ut i Bråviken är isen något tunnare, drygt 15 centimeter. Eftersom isen fortfarande är relativt tunn i Bråviken går det för tillfället relativt problemfritt att trafikerar fartygen i Bråviken, säger Bengt-Erik Bengtsson. Men om kylan håller i sig så kommer fartygen garanterat att få problem säger han.

– Fortsätter kylan så är det klart att det fryser till, då kan det bli så att vi måste ha hjälp med isbrytningen.

Det innebär att isbrytare eller bogserbåt måste köra leden med jämna mellanrum för att fartygen ska kunna komma in till hamnen. Men frågan är vem som ska göra det?

– Utanför hamnområdet så är det vår uppfattning att det är staten, via Sjöfartsverket som har ansvar för isbrytningen, säger Bengt –Erik Bengtsson.

Men Sjöfartsverket utför isbrytning enbart på öppet hav. Något som Bengt Erik Bengtsson är kritisk till med tanke på att verket tar ut avgifter från handelsfartygen för att göra farlederna säkra och farbara.

Då är det orimligt att kommunen och hamnen bekostar isbrytningen i Bråviken när Sjöfartsverkets tar ut avgifterna menar han.

– Upptar man avgifter skall man också ta kostnaden. Kostnaden i det här sammanhanget är isbrytningen i Bråviken, säger Bengt-Erik Bengtsson.

Sjöfartsverket ansvarar inte för isbrytningen i Bråviken. Det säger Ulf Gullne chef för isbrytningsenheten på sjöfartsverket.

– Den statliga isbrytningsverksamheten sker ute till havs och det är Sjöfartsverkets uppgift att bryta isen ute till havs och inte inne i skärgårdarna och hamnarna. Utan det är andra som har den uppgiften.

Farledsavgifterna som Sjöfartsverket får in från handelsfartygen uppgår till omkring 1 miljard kronor årligen. En av de verksamheter som finansieras med hjälp av farledsavgifter är isbrytningen.

– Isbrytningen finansieras utav farledsavgifter och laster och sådant som redan har betalats, säger Ulf Gullne.

Men Sjöfartsverket måste följa de lagar som riksdagen har beslutat och där står det tydligt att isbrytning ska ske ute till havs. Men det som inte är klart är vem eller vilka som ska ansvara för isbrytning i andra områden som till exempel Bråviken.

– Så som det står så är det inte statens uppgift utan då är det någon annan, säger Ulf Gullne.

Tahir Yousef
tahir.yousef@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".