Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Medhåll från MP om Ostlänkenkritik

Publicerat torsdag 14 januari 2010 kl 10.56
Foto:Bertil Ericson / Scanpix

Miljöpartiets riksdagskvinna Karin Svensson Smith instämmer helt i den hårda kritik som Norrköpings och Linköpings ledande socialdemokrater riktar mot regeringen för att man inte fattar beslut i frågan om höghastighetsjärnvägen Ostlänken.

Enligt Karin Svensson Smith (MP), ledamot i riksdagens trafikutskott, är regeringen mer intresserade av att bygga nya motorvägar än att satsa på tågtrafiken. 

– Det är väldigt upprörande, att regeringen satsar på de transportslag som var modernt det förra århundradet. Att man lägger 27 miljarder på en ny motorväg i Stockholm och samtidigt missar möjligheten till utvidgade arbetsmarknadsregioner, klimatsmartare resor och allt annat som en genomförd ostlänk skulle genomföra. Det här är vi väldigt överens om i den röd/gröna oppositionen, att Ostlänken står ypperligt högt på den lista som behöver genomföras förutsatt att Sverige får ett regeringsskifte i september.

Det var i går som Linköpings kommunalråd Lena Micko (S) och Norrköpings kommunalråd Mattias Ottosson (S) riktade hård kritik mot regeringen för att det inte kommer något beslut i frågan om byggandet av höghastighetsjärnvägen Ostlänken.

Enligt de båda är Östergötland helt beroende av att Ostlänken, mellan Linköping och Stockholm, byggs för att företag ska etablera sig i länet och för att det ska finnas arbeten här i framtiden.

Miljöpartiets riksdagsledamot Karin Svensson Smith instämmer i kritiken. Hon säger att regeringen inte tar ansvar för klimatfrågan och hellre satsar på biltrafik än höghastighetståg. Men den kritiken är helt grundlös tycker infrastrukturminister Åsa Torstensson (C).

– Det är lätt att sitta på läktaren, jag har under mina tre år direkt börjat med att arbeta med att skapa möjligheter för nya pengar till drift och underhåll på järnvägssidan. Jag har skapat möjligheter för att göra en fördjupad studie av höghastighetståg, allt detta som tidigare regering fullständigt har struntat i. Då skulle vi inte behövt diskutera Ostlänken idag, om andra hade haft ett engagemang i detta, säger Åsa Torstensson (C).

Johan Gustafsson
johan.gustafsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".