Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Ungdomar vill ha rätt märke på påsen

Publicerat måndag 21 juni 2010 kl 16.17

Barn och ungdomar blir allt viktigare som konsumenter och därmed också mer intressanta för såväl marknadsförare som forskare. I Norrköping inleddes idag en tre dagar lång konferens på detta tema. 

– Det är en internationell konferens som heter Child and Teen Consumtion. Det är fjärde gången som den hålls och tidigare har den varit i Frankrike, Norge och Danmark, säger Anna Sparrman, docent på tema barn vid Linköpings universitet.

Konferensen samlar forskare från hela världen och en av huvudtalarna idag var den engelska socialpsykologen Ann Phoenix som pratade om hur ungdomar resonerar runt märkesvaror och hur de tänker när de går och shoppar.    

– Hon visar att ungdomar är väldigt medvetna om märkesvaror och att även de som har lite pengar är intresserade av märkesvaror, men att det då kan räcka med att ha en påse från rätt affär. Att det inte är så viktigt vad som är i påsen, men att den har rätt märke på sig när man går ut ur affären, berättar Anna Sparrman.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".