Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Blinkljus gör övergångsställen säkrare

Publicerat onsdag 13 oktober 2010 kl 08.23
1 av 2
Ljus som börjar blinka när gående närmar sig kan öka säkerheten vid övergångsställen där man inte har möjlighet att sätta upp trafikljus. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio
2 av 2
Anna Anund. Foto: Daniel Rundqvist/Sveriges Radio

Blinkljus som varnar när en gående är på väg över gatan kan göra övergångsställen säkrare. Metoden används på många platser idag, och en färsk utvärdering visar att blinkljusen får bilisterna att lätta på gasen.

– Vi kan se att förbipasserande sänker hastigheten och att de fotgängare och cyklister som finns på övergångsstället upplever det här som en säkrare och tryggare passage, säger Anna Anund som är forskare på trafikforskningsinstitutet VTI.

– Sänkt hastighet, även om det bara handlar om ett par-tre kilometer i timmen, bidrar till en ökad säkerhet. Och konsekvenserna om det händer något blir ju mycket mindre, säger hon.

Säkerheten på övergångsställen har länge varit omdiskuterad. I genomsnitt sker drygt två olyckor på övergångställen varje dag, ofta på grund av hög fart eller att bilisterna inte ser att någon är på väg över.

Därför har flera kommuner nu prövat att sätta dit blinkljus på skylten som aktiveras när en gående närmar sig.

Och det får alltså effekt. Även om man ännu inte hunnit se vad det betyder för olyckssiffrorna, så har snitthastigheten gått ner med drygt 2 kilometer i timmen och de tillfrågade menar att fler bilar stannar.

– Jag tror faktiskt att det kan ha ganska bra effekt på bilarna. Jag övningskör för tillfället. Då märker jag när någon är på väg över och då tar jag det lite försiktigare, säger Viktor Landberg i Linköping, där blinkljusen bland annat används på Djurgårdsgatan.

– De stannar ju när man kommer och går, men nog vore det bättre med ett stoppljud, säger Any Gustafsson.

Tanken med blinkljusen är att de kan användas där man inte anser sig ha råd eller möjlighet att sätta upp trafikljus. Kostnaden är betydligt lägre. VTI gör alltså tummen upp, även om ljusen till exempel skulle kunna vara starkare så att de syns ännu bättre i dagsljus.

Men helt löser inte tekniken riskerna vid övergångsställen menar Anna Anund:

– Det är nog viktigt att det finns kriterier som anger vad som är ett säkert övergångsställe och vad som ska vara uppfyllt. Sedan har vi en massa övergångsställen som i dag inte uppfyller detta, och då kan detta vara ett bra sätt att göra det lite säkrare. Men det kommer ändå att finnas övergångsställen kvar som inte ligger på så lämpliga platser och de får man nog flytta på, säger hon. 

Men finns det inte en risk att om det blir för vanligt att effekten försvinner, om det blinkar lite här och var?

– Man kan alltid diskutera långtidseffekterna, men det kan också vara så att du lär dig att där det blinkar finns det fotgängare och då anpassar du din hastighet och din uppmärksamhet åt det håll där den ska vara, säger Anna Anund.

Över 800 skadas per år

Olyckor med döda eller skadade vid övergångsställen i Sverige

2009: 10 döda, 121 svårt skadade, 706 lindrigt skadade. Totalt: 837

2008: 10 döda, 148 svårt skadade, 696 lindrigt skadade. Totalt: 854

2007: 18 döda, 149 svårt skadade, 722 lindrigt skadade. Totalt: 889

2006: 22 döda, 159 svårt skadade, 740 lindrigt skadade. Totalt: 921

2005: 11 döda, 159 svårt skadade, 708 lindrigt skadade. Totalt: 878

Källa: Trafikverket

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".