Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
linköping

Trötthet i trafiken utreds inte

Publicerat måndag 18 oktober 2010 kl 03.01
Polisen medger att man i dag troligen missar en del fall där trötthet ligger bakom en olycka. Foto: Johan Nilsson/Scanpix.

Polisen och Trafikverket måste bli bättre på att upptäcka när trötthet ligger bakom en trafikolycka. I dag utreds inte den frågan tillräckligt, menar forskare på det statliga transportforskningsinstitutet VTI.

Att köra bil i trött tillstånd är det många bilister som har upplevt. Plötsligt slår tröttheten till, och risken är då stor att det leder till en olycka.

Det handlar inte bara om risken att somna, utan tröttheten i sig sätter ner uppmärksamheten, lite som att vara påverkad, menar Anna Anund, som under flera år har forskat kring trötthetens påverkan på trafiksäkerheten.

– Det vi vet i dag är att tiden på dygnet, antal timmar man har sovit och antalet timmar man har varit vaken har ganska stor betydelse för hur vaken du egentligen är. Vi kan se i andra länder att man beaktar de faktorerna mycket mer när man gör utredningar. Här tror jag att vi behöver bli betydligt bättre i Sverige, säger Anna Anund.

Trots kunskaperna menar Anna Anund att svenska myndigheter fortfarande är dåliga på att utreda om det var uttröttning som låg bakom en olycka.

Hon efterlyser nu djupare utredningar med en slags checklista kring frågor som hur länge man har varit vaken, hur många timmar man sov senast, skiftarbete och om man har sömnproblem och så vidare.

Även anhöriga och vittnen borde kopplas in för att få fram svar.

– Är det så att man har varit vaken fler än 16 timmar är man absolut i nedsatt vakenhetsnivå. Har du sovit färre än fem timmar är du också en risk. Kan vi få hjälp att sätta ner foten så att man får kriterier om vad som avses med uttröttning har vi kommit en lång bit på vägen. Det gör också att man kan lyfta ärenden och åklagaren kan också på lättare sätt driva de här fallen, säger Anna Anund.

Lennart Wennblom utreder trafikbrott hos polisen i Jönköping, och han medger att man i dag troligen missar en del fall där trötthet ligger bakom en olycka.

Även om också han gärna skulle gå djupare i utredningarna, är bevisfrågan ändå svår, menar han.

– Man kan ju ställa de relevanta frågeställningarna. Sedan beror de på vilka svar man får och hur man kan motbevisa detta. Det är inte alldeles enkelt.

Riktigt så detaljerade frågor ställer ni inte i dag?

– Vid allvarligare olyckor där det är svårare personskador gör vi det, men inte i de enklare trafikolyckorna.

Vilken betydelse tror du att det skulle ha om man kom lite längre när det gäller att hitta trötthet som olycksorsak?

– Det blir ju kanske lite lättare att styrka vårdslöshetsfrågan då, säger Lennart Wennblom, utredare hos polisen i Jönköping.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".