Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Trafikverket får kritik för saltning

Uppdaterat torsdag 20 januari 2011 kl 17.21
Publicerat torsdag 20 januari 2011 kl 06.35
"Det finns alternativ som jag tycker att verket ska titta på"
(1:52 min)
Foto: Fredrik Sandberg / Scanpix

Trafikverket får nu kritik för den ökade användningen av natriumklorid i samband med halkbekämping, Enligt forskare vid Sveriges Lantbruksuniversitet skadar vägsaltet åkermarken.

– Det är nödvändigt att vi försöker hålla vägarna isfria, men det finns ju alternativ och det är det jag tycker att verket skall titta på, säger Tomas Rydberg stadsagronom vid SLU.

Ny forskning vid Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) visar att vägsaltet bland annat orsakar skador på åkermarken.

De senaste fem åren har vägsaltsförbrukningen ökat med 47 procent i landet, drygt 224 000 ton salt spreds på landets vägar under vinterperioden 2009 till 2010.

I Östergötland har förbrukningen ökat med hela 67 procent de senaste fem åren. Forskningen visar att vägsaltet som till största delen innehåller natriumklorid skadar strukturen på åkermark och ger sämre skörd, dessutom ökar risken för fosforläckage.

Tomas Rydberg, som forskat inom området menar att vägsaltet som mestadels består av natriumklorid istället borde ersättas med kalciumklorid.

– Ute i Europa används mycket kalciumklorid, det är klart dyrare men det är också effektivare än natriumklorid. Fick man då kalciumjoner som åker ut på åkrarna, då kanske man på ett antal års sikt skulle kunna återställa den här förstörda markstrukturen som natriumkloriden har skapat, säger Tomas Rydberg.

Han får medhåll från LRF som, även de, förespråkar kalciumklorid. Men om Trafikverket fortsätter att använda salt menar LRF att lantbrukarna borde ersättas för de skador som saltet orsakar. Detta, eftersom saltets påverkan på åkermarken betyder inkomstbortfall och försämrad lönsamhet för markägarna.

– Vi kommer att lyfta den här frågan. Antingen att man får en ersättning eller att man byter produkt på vägarna, säger Jan Eksvärd.

Trafikverket om saltningen

Salt och plogbil foto:Johan Nilsson/Scanpix

Björn Eklund på Trafikverket svarar nu på kritiken om natriumkloriden som förstör återmarken utmed vägarna.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".