Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Dubbdäcksförbud kan ge hala gator

Publicerat torsdag 17 februari 2011 kl 09.12
”Hela vårt vägnät är uppbyggt för att klara dubbdäck”
(1:49 min)
Arkivbild. Foto: Tobias Sandblad/Sveriges Radio

Dubbdäcksförbud kan leda till att gatorna blir hala när det regnar, varnar asfaltsforskare på VTI i Linköping. Orsaken är att svenska vägar är byggda med extra slitstark asfalt för att tåla dubbdäcken och istället poleras av dubbfria däck.

Dubbdäcksförbud har införts i tre svenska städer och även diskuterats på vissa håll i Östergötland. Orsaken är att dubbdäcken river upp asfalten och att farliga partiklar då sprids i luften. Men nu varnar forskare för att vägarna kan bli hala även när det inte är vinter om inte dubbdäck används alls.

– Hela vårt vägnät är uppbyggt för att klara dubbdäcksslitage. Så vi använder väldigt slitstarka beläggningar jämfört med andra länder, säger Mats Gustavsson på Statens väg och transportforkningsinstitut, VTI, i Linköping.

Det är de hårda stenarna som man har i asfalten för att hindra slitage som blankpoleras av gummit i dubbfria däck. Det har man sett ibland om höstarna, men hittills har asfalten sen ruggats upp varje år av dubbarna på vintern.

Än är det bara tre städer, Stockholm, Göteborg och Uppsala, som har infört dubbfria gator och för tidigt att säga något om gatorna där blivit mer polerade. Men Åke Sandin, beläggningsansvarig på Trafikkontoret i Göteborg, tror inte det här kommer att bli ett problem i framtiden heller, eftersom det bara blir ett nytt sorts slitage att hålla koll på.

– Istället för att byta ut asfalten för att den är spårig får vi ha fokus på att den blir polerad, och då blir det den naturliga orsaken till att vi byter ut den, säger han.

Dessutom kommer det alltid att finnas några som kör med dubbar, boende med dispens, utryckningsfordon och de som tjuvåker. På Hornsgatan i Stockholm är det idag ungefär 30 till 35 procent som kör dubbat trots förbudet. I Oslo har man haft en dubbegränsning längre och kommit ner till 20 procent. Med en sån siffra skulle nog alla bli nöjda, tror Åke Sandin.

– Då kanske man når båda syftena. Dels att det inte bildas partiklar och dels att vägen inte blir polerad.

Lena Nordlund
Vetenskapsradion

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".