Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

"Det är i princip att ta betalt för luft"

Publicerat torsdag 24 februari 2011 kl 15.21
”Det handlar om ett systematiskt oärligt förfarande”
(1:46 min)
Enligt Svensk Företagsförening, som satt upp nummerupplysningen.se på sin varningslista, är det tjänster som företaget tar betalt för i princip oanvändbara. Foto: Louise Martinsson/Sveriges Radio

Det är omöjligt att få kontakt med ledningen för det företag som ett flertal småföretagare i länet nu har polisanmält efter att ha blivit lurade på flera tusen kronor.

Företaget, som kallar sig nummerupplysningen.se och har en layout som är snarlik Gula Sidornas, finns med på flera listor som varnar för oseriösa eller rena bluffbolag. 

– I det här fallet handlar det om tvivelaktig försäljning och ett systematiskt oärligt förfarande helt enkelt, säger Ludvig Isacsson på Svensk Företagsförening som har satt upp företaget på sin varninglista.

Även på branchorganisationen Företagarnas varningslista finns nummerupplysningen.se med och Pekka Lehtinen, konsumentrådgivare i Norrköping vittnar om många samtal från småföretagare som blivit lurade av företaget.

– Jag tänkte att det är bäst att skicka in direkt så att det inte blir fel adress på Gula Sidorna. Jag läste väl inte det finstilta riktigt, säger John Thorstensson, en av de småföretagare som blivit lurad av företaget.

Och han är inte ensam om att ha fått den uppfattningen. Många av de företagare som kontaktats av företaget tror att de skriver på för att få ändringar eller korrigeringar i redan befintliga adress- och företagsregister gjorda. 

I själva verket säger de ja till att betala närmare 4000 kronor om året för att stå med på en sida som liknar Eniros, men som enligt Ludvig Isacsson i stort sett är oanvändbar. 

– De har en så kallad page rank på ett på Google, vilket betyder det absolut lägsta antalet besökare. De har knappt några indexerade sidor, vilket innebär att man inte ens hittar dem. Det är i princip att ta betalt för luft, säger Ludvig Isacsson.

På erbjudandena som företaget skickar ut står en adress i Malmö medan  fakturorna har en postadress i Estland.

Vi ringer till företaget och ber att få prata med någon ansvarig. Vi får inget nummer, men ska bli uppringda av Jimmy, som är företagets kundombudsman.

Jimmy har samma postadress i Estland som står på fakturorna, men när vi ringer upp honom hävdar han att han överhuvudtaget inte känner till företaget.

– Jag är inte involverad i det företaget, vad hette det sa du? Du får leta vidare, du har fått tag i fel person, tack, säger han och lägger sedan på luren. När vi ringer igen har numret upphört att gälla.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".