Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vätternrundan

Vill slippa bilar under Vätternrundan

Publicerat tisdag 1 mars 2011 kl 15.41
"Vi har ju haft flera dödsolyckor där cyklister blivit påkörda"
(1:41 min)
I framtiden vill arrangörna att cyklisterna ska slippa biltrafik under det 30 mil långa loppet. Foto: Micke Fransson/Scanpix

När Vätternrundan går av stapeln i sommar hoppas arrangörerna att de runt 16 000 deltagarna ska få cykla det 30 mil långa loppet utan att behöva ta hänsyn till biltrafiken. 

I sommar cyklas Vätternrundan för 46:e gången. Hittills har motionscyklisterna fått samsas med annan trafik på vägarna, men nu vill arrangörerna att den övriga trafiken ska ledas bort från de vägar loppet körs på.

Målet är att samtliga 30 mil blir bilfria, men även kortare bilfria sträckor välkomnas.

– Kan vi få börja med ett lite färre antal mil i ett projekt och utvärdera det för att kunna gå vidare med flera mil så småningom, är ju det också ett väldigt bra scenario, säger Vätternrundans vd Eva-Lena Frick.

Syftet är både att slå ett slag för folkhälsan och miljön och att öka trafiksäkerheten, säger hon.

– Det har ju hänt otäcka olyckor och vi har haft ett par, tre, fyra olyckor med dölig utgång då cyklister blivit påkörda av bilar. Det är ju sådana incidenter vi absolut vill undvika i framtiden. Men även incidenter på grund av otrygghet och osäkerhet på vägen, vi vill skapa en så trygg och säker miljö som möjligt för våra cyklister.

Imorgon träffar Eva-Lena Frick och andra från Vätternrundan riksdagsledamöter från flera partier för information och lobbyarbete i frågan. Trafikverket måste godkänna förslaget och en dialog med verket ska inledas under våren, säger Eva-Lena Frick. Hon säger också hon hoppas att även bilisterna ska uppskatta planerna.

– Man kan då bli dirigerad om till en alternativ väg. Där finns ju inga cyklister och man kan hålla den hastighet som finns på vägen. Det kan man ju inte idag när man kör på vägen där cyklisterna är.

Varför har det dröjt 46 år innan ni kommit med den här idén?

– Ja, det kan man ju undra. Vi har intensifierat säkerhetsarbetet sedan år 2003 och känner att vi nu är mogna att ta det här steget, säger Eva-Lena Frick.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".