Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Bussförarna tvingas jobba i 16 minusgrader

Uppdaterat torsdag 3 mars 2011 kl 17.18
Publicerat torsdag 3 mars 2011 kl 06.15
Det är inte hälsosamt sitta still i de temperaturerna"
(1:41 min)
Bussarna måste minst hålla en temperatur på minst 5 plusgrader när de börjar användas. I Motala har temperaturer på minus 16 uppmätts. Foto: Maria Turdén/Sveriges Radio

Veolia, som kör bussar och spårvagnar på uppdrag av Östgötatrafiken, riskerar nu ett vite på 300 000 kronor. Enligt Arbetsmiljöverket är det stundtals så kallt i bussarna att chaufförernas hälsa riskeras.

– Vi har mätt upp temperaturer ner mot minus 16 grader i bussarna. Då vet alla att det är inte är hälsosamt att sitta still länge i den miljön, säger Gunnel Gyllensvaan, jurist på Arbetsmiljöverket.

5 plusgrader ska en buss minst hålla när den ska börja användas, enligt ett regeringsbeslut från 2006. I Arbetsmiljöverkets senaste inspektion i Motala understeg 15 av 24 bussar den temperaturen. Och det är inte första gången. I augusti 2010 fick Veolia betala 90 000 kronor i vite för kalla bussar och enligt Gunnel Gyllensvaan har problemet varit aktuellt länge.

– Jag skulle vilja påstå att under de nio år jag jobbat på Arbetsmiljöverket så har frågan varit på tapeten.

Ingen av de busschaufförer Nyheterna träffat vill ställa upp med namn eller röst eftersom de är oroliga att klagomål kan få negativa konsekvenser. Men de berättar att det ofta är iskalla bussar de får köra ut med på morgonen, och att det tar flera timmar innan värmen kommit upp i en rimlig nivå.

En busschaufför öppnar jackan och visar flera lager med kläder, som han menar krävs för att hålla värmen. För det mesta får också ytterjackan sitta på. Samma man berättar att kylan går ut över humör och säkerhet. Man blir mer lättirriterad och mindre fokuserad på trafiken.

Gunell Gyllensvaan, jurist på Arbetsmiljöverket, säger att ständig kyla bidrar till ökad stress hos chaufförerna.

– Känner man sig stressad kan det påverka hur man agerar i trafiken, och man är väl rädd att när man inte mår bra som chaufför kan man göra någon dumhet.

På Veolia hävdar Mattias Näsström att företaget verkligen har försökt att lösa problemet med de alltför kalla bussarna, men att man hittills inte har lyckats med det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".