Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Linköping

Svårt att få flyga obemannat

Publicerat tisdag 12 april 2011 kl 07.38
Näringslivsstrategen: ”Vi är ju Sveriges flyghuvudstad”
(1:33 min)
1 av 2
Illustration på stridsflygplanet Neuron. Illustration: SAAB / Scanpix
2 av 2
Michael Nydén, näringslivsstrateg i Nulink. Foto:Raina Medelius/Sveriges Radio

Obemannade flygfarkoster är en teknik som är under utveckling, bland annat i Linköping. Men möjligheterna att flyga med farkosterna är starkt begränsade, vilket oroar Linköpings kommun

– Man måste öppna upp för större möjligheter att få prova och att få använda obemannade flygfarkoster på olika ställen, säger Michael Nydén, näringslivsstrateg på kommunens näringslivsbolag Nulink.

Varför är kommunen bekymrad för det här?

– Därför att vi är Sveriges flyghuvudstad. Vi har väldigt många människor som är engagerade i flyg på ett eller annat sätt. Och det här är nästa steg i den tekniska utvecklingen för flyg.

Han fortsätter:

– Vi har ett universitet som är världsledande på obemannade flygfarkoster och på programmeringen av den typ av datateknik som det gäller. Vi har två spännande företag i kommunen som har internationella utvecklingsuppdrag på det här området. Om de inte kan få testa sina nya produkter på hemmaplan då hämmas de och då hämmas också kommunen i sin tekniska utveckling.

I Linköping utvecklas obemannade flygfarkoster dels inom Saab och dels i företaget Cybaero.

Farkoster utan mänskliga piloter ombord har inte bara militära användningsområden, framhåller Michael Nydén.

– Det här handlar också om civila applikationer, exempelvis för miljöarbete där man vill använda obemannade flygfarkoster för att exempelvis mäta utsläpp eller se efter hur grödan mår på marken.

Men att inte ha en pilot i ett flygplan det känns ju inte särskilt lyckat?

– De erfarenheter man har av detta visar att det är mycket säker teknik. Många piloter är stressade, många piloter får en väldigt hög puls när de ska landa - det får inte en dator. Det här är nog teknik som vi kommer att få se mycket mer av under mycket kort tid framöver, säger Michael Nydén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".