Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Skolan

Hedersrelaterat våld kräver rutiner

Publicerat onsdag 13 april 2011 kl 16.44
Skolsköterska: "Tidigt agerande är jätteviktigt"
(1:58 min)
1 av 2
Så här såg det ut när skolpersonal utbildades på länsstyrelsen i Östergötland i veckan. Foto: Lovisa Gelin/SR
2 av 2
Shohreh Valikhany, skolsköterska

Länets skolor ska bli bättre på att hantera hedersrelaterat våld. Målet är att varje skola ska ta fram en handlingsplan för att kunna hjälpa utsatta barn.

I veckan arrangerade länsstyrelsen i Östergötland ett seminarium för skolpersonal för att öka kunskapen om hedersvåld. Målsättningen är att varje skola, även i länets mindre kommuner, ska ha handlingsplaner om hur de ska agera.

– Det som är viktigt är att det ska vara ett klar och tydlig mandat till personalen, det är en ledningsfråga. Ledningen ska ta sitt ansvar och se till att det i varje skola finns rutiner, kunskap att arbeta med de här frågorna för att agera, säger Shohreh Valikhany, skolsköterska på Birgittaskolan i Linköping.

Vidare säger hon hur viktigt det är att se problemen och agera i ett tidigt skede.

– Blundar vi så försvinner inte problemet det kommer att dyka upp på andra håll på ett katastrofalt sätt och där räcker vi inte till. Tidigt agerande är jätteviktigt, säger hon.

Sedan tidigare har skolorna i de större kommunerna handlingsplaner för hedersrelaterat våld. För att fler skolor i mindre kommuner ska ha tydliga rutiner och kunskap anordna länsstyrelsen i veckan en utbildningsdag i ämnet.

Ett 20-tal skolpersonal, lärare, kuratorer och skolsköterskor från högstadieskolor och gymnasium i Mjölby, Vadstena Söderköping och Kinda deltog i Utbildningsdagen.

Shohreh Valikhany berättade vad hedersförtryck och våld innebär och hur utsatta barn kan upptäckas. Hon berättade också hur hon hanterar mötet med utsatta barn i sitt arbete som skolsköterska.

– Jag försöker att våga lyssna och kunna bedöma vad som är vad. Samtidigt försöker jag att utgå från handlingsplanen som vi har bestämt. Det handlar mycket om förtroende och att man får en relation till barnen och sedan ha möjlighet att kunna träffa föräldrarna tidigt, men det är väldigt svåra frågor, säger hon.

Juno Blom, utvecklingssamordnare på länsstyrelsen i Östergötland säger att målsättningen är att skolpersonalen skall veta var deras ansvar börjar och slutar. Hon säger också att medvetenheten om hedersrelaterat våld har ökat inom skolpersonalen men att det är viktigt att alla kommuner får stöd i arbetet.

– Dels på sin egen skola när det handlar om frågor som är svåra, när det gäller barn och unga som utsätts för våld, förtryck och övergrepp men också vilka andra aktörer som är viktiga att samarbeta med för att kunna säkerställa att barn och unga får ett liv förenligt med lagstiftning och mänskliga rättigheter, säger Juno Blom.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".