Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SR granskar järnvägen

Akuta fel blir liggande

Uppdaterat måndag 18 april 2011 kl 15.28
Publicerat måndag 18 april 2011 kl 07.02
Spåringenjör: ”Man kan få urspårningar"
(2:13 min)
1 av 2
Den granskning som Sveriges Radio gjort visar att över häften av alla fel på landets järnväg repareras för sent. Foto: Lisen Elowson Tosting
2 av 2
Klicka för större grafik

Trafikverket följer inte sina egna föreskrifter när det gäller hur snabbt fel som uppstår på länets järnvägar ska repareras. Enligt Sveriges Radios granskning har akuta fel, som ska repareras inom två dagar, blivit liggande i flera månader.

På Trafikverket hävdar man att det går att skjuta på underhållet, och att det är besiktningsmännens bedömning och inte föreskrifterna som gäller. 

Järnvägskonsulten och spåringenjören Per Corshammar, som skrivit en bok om spårunderhåll, är av en annan åsikt.

– Den som bedriver tillsyn tar inte sitt ansvar fullt ut. Alla hade vi mått bra av att tåg kommer i tid och att anläggningen fungerar. En så kallad A-anmärkning är något allvarligt och det är det viktigt att man åtgärdar, säger han.

Förra året rapporterades över 3000 anmärkningar på järnvägarna genom Östergötland. Det är bland annat fel på växlar, spår och kontaktledningar. Men vår granskning visar att 57 procent av felen inte åtgärdas inom de tidsramar som Trafikverket satt upp. Att felen blir liggande får märkbara konsekvenser, säger Per Corshammar.

– Man kan få urspårningar och man kan också få andra fel som nedrivningar av kontaktledningar. I vilket fall som helst får man fler tågförseningar, säger han.

Men inte ens alla akuta fel, så kallade A-anmärkningar, som kan orsaka tågstörningar och olyckor, åtgärdas i tid enligt föreskriften. Akuta fel som ska åtgärdas inom två dygn har istället blivit liggande i upp till hundra dagar i länet. En spricka i rälsen mellan Norrköping och Katrineholm klassades som ett akutfel men tog nästan två veckor istället för två dagar att åtgärda.

Men Trafikverket vill inte kännas vid Sveriges Radios siffror och säger att går att göra undantag när felen ska åtgärdas. Dessutom gör man provisoriska lagningar i väntan på reparationen.

– När vi tittar på det här utgår vi från besiktningsmannens bedömning och den behöver inte stämma överens med den här strikta tidsramen på två dagar, säger Lena Engstedt, chef för järnvägsunderhåll vid Trafikverket.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".