Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
SR GRANSKAR JÄRNVÄGEN

Dubbeluppdrag får kritik

Uppdaterat fredag 9 april kl 16.25
Publicerat tisdag 19 april 2011 kl 07.37
Seko: ”Det här systemet är fel”
(2:02 min)
Besiktningarna av de svenska järnvägsspåren sköts av samma företag som sedan utför reparationerna Foto: Johannes Rosendahl/Sveriges Radio

Säkerhetsbesiktningarna av de svenska järnvägarna utförs av samma företag som sedan genomför reparationerna. De dubbla uppdragen får nu kritik både från facket och forskare.

– Att entreprenören besiktar och sedan själv åtgärdar felet och skickar fakturan bevisar bara att systemet är fel, säger Jörgen Lundström, järnvägsarbetare på fackförbundet Seko i Norrköping.

Förra året betalades över fem miljarder kronor till underhåll och återinvesteringar i järnvägar över landet. Men underhållsföretagen får även utföra de säkerhetsbesiktningar som visar vilka åtgärder som behöver göras på banorna. Att samma företag både gör underhåll och utför besiktningen möter kritik.

– Besiktningarna utförs av entreprenörerna, de rapporteras in och släcks sedan av samma företag, som talar om "att nu har vi gjort det här", säger Jörgen Lundström.  Ska man vara riktigt misstänksam kan man fundera, det är ju ett enkelt sätt att tala om vilka fel det finns, skicka en faktura och man behöver inte åtgärda felet. Jag tror inte den kontrollen finns.

Att besiktningarna inte sköts av en oberoende part ifrågasätts även av forskare. Så här säger Uday Kumar, professor i underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.

– Ärligt talat är det inte bra. Man vill gärna ha en oberoende person eller myndighet som kontrollerar och besiktar.

Men Trafikverket anser inte att det är ett problem att underhållsföretagen även sköter besiktningarna.

– De här besiktningsmännen har en professionell roll och vi kan inte se att den har förändrats i och med att vi har olika entreprenörer och att det är en del av kontraktet. Vi ser snarare att det finns fördelar med att ha en effektiv underhållsplanering, säger Lena Engstedt, underhållschef på Trafikverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".