Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SR granskar järnvägen

Uppmanades att blunda för fel

Uppdaterat onsdag 20 april 2011 kl 11.01
Publicerat onsdag 20 april 2011 kl 05.00
Besiktningsman: "Det var olustigt att bli påverkad"
(2:07 min)
Samma företag kan ha i uppdrag att både besiktiga och reparera järnvägen. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.

De som ska rapportera fel och brister på järnvägarna kan utsättas för påtryckningar. Idag berättar en besiktningsman för Sveriges Radios att det underhållsföretag han jobbade för inte ville att han skulle rapportera alla fel.

I vår granskning av det svenska järnvägsunderhållet har vi tidigare rapporterat att ett och samma företag både kan ha uppdraget att besiktiga järnvägen och sedan reparera de fel som de själva upptäckt.

En besiktningsman berättar nu för Sveriges Radio att han utsatts för påtryckningar av sin arbetsgivare i samband med en inspektion av en  spårväxel. Händelsen inträffade när besiktningsmannen var utlånad till ett annat arbetsområde.

– Arbetsledaren som fanns där undrade om jag, efter en besiktning som visade lite avvikande mätvärden, inte kunde justera de värdena så att man klarade de underhållsmål man hade satt. Det påverkade inte säkerheten men det var för att det skulle se bra ut i pappren, säger besiktningsmannen, som vill vara anonym.

Han berättar också att hans reaktion ledde till att han inte fick några fler förfrågningar om att jobba där.  

– Arbetsledaren tyckte nog att jag var lite obekväm i den rollen som jag hade, och efter att ha utfört de besiktningar som jag hade varit utlånad till fick jag inte fler förfrågningar om att komma och jobba på det stället längre, säger besiktningsmannen.

Hur reagerade du på det?

– Jag tyckte inte att det var speciellt bra precis. Det var olustigt att bli påverkad. Det finns en lojalitetskonflikt. Är man inte stark som besiktningsman blir man naturligtvis påverkad. Det är personer vi pratar om, inte maskiner, säger besiktningsmannen.

Lena Engstedt, underhållschef på Trafikverket, kommenterar uppgifterna så här.

– Jag känner inte till ett sådant här fall. Skulle vi upptäcka ett sådant är det ett allvarligt missförhållande som vi ser som ett kontraktsbrott. Det tar vi direkt med entreprenören och driver det, säger Lena Engstedt.

Den här lojalitetskonflikten som tas upp, ska man vara lojal med järnvägen eller med företaget?

– Jag känner som sagt inte igen den där bilden. Rent generellt är besiktningsman är professionell roll som man har behörighet att vara, säger Lena Engstedt, underhållschef på Trafikverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".