Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Kina kan bygga Ostlänken på fyra år

Publicerat fredag 4 november 2011 kl 06.30
Per Corshammar: "Vi måste kunna bygga 10-20 mil per år"
(2:10 min)
1 av 2
Snabbtåg i Kina. Foto: STR/Scanpix
2 av 2
Per Corshammar

Svenska höghastighetsjärnvägar skulle kunna byggas snabbare med hjälp från Kina. Genom att bygga på broar skulle Ostlänken kunna stå klar på fyra år. Det hävdar konsulten Per Corshammar som just nu är i Kina tillsammans med svenska ingenjörer och forskare för att studera tekniken.

- Vi har hållit på med Västkustbanan i 26 år och vi har lyckats bygga 26 mil under den tiden. Det är alltså en mil per år. Ska vi nu bygga ett höghastighetsnät som är uppemot 70 mil långt då kan ju inte det ta 70 år att bygga, då måste man lösa problemet på ett annat sätt. Då måste vi skaffa resurser som kan producera 10-20 mil järnväg per år och de resurserna finns i Kina, säger Per Corshammar.

Järnvägar med hastigheter på över 300 kilometer i timmen har diskuterats i snart tjugo år i Sverige. Ett svenskt linjenät mellan Stockholm, Göteborg och Skåne via Östergötland har beräknats ta över tio år att bygga och kosta 125 miljarder. Något beslut om byggstart finns ännu inte. Men i Kina byggs just nu ett höghastighetsnät i rekordfart. 16 000 kilometer järnväg ska stå klart inom tio år och sättet att bygga är intressant för Sverige, menar Per Corshammar.

- I Kina och Japan har man valt att lägga upp höghastighetsjärnvägen på en bro. Dels för att man måste jämna ut nivåskillnaderna effektivt, men också för att byggprocessen går betydligt fortare, förklarar Per Corshammar.

I Kina byggs höghastighetsjärnvägarna på broar, vilket kostar något mer än att dra den på marken. Men fördelen är snabbheten i byggandet, berättar Per Corshammar.

- Jag tror Ostlänken skulle ta max fyra år att bygga med ny byggteknik och hela höghastighetsnätet skulle ta kanske sex år att bygga totalt.

Men frågan är om det går lika snabbt att bygga i Sverige som i Kina. Evert Andersson, professor i järnvägsteknik vid KTH, är en av deltagarna som är med på besöket i Kina.

- Jag tror att man kan dra rätt mycket lärdom av Kina när det gäller snabbheten. Men fortfarande ska vi komma ihåg att arbetskraften är en begränsande faktor här i Sverige, vilket den inte är i Kina. Sedan finns en annan begränsande faktor i Sverige och det är att man tillåts överklaga i ganska länge och den möjligheten har man inte alls på samma sätt i Kina, säg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".