Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Ostlänken en kassako om kommunerna bygger

Publicerat tisdag 8 november 2011 kl 06.36
Per Corshammar: "Det är ekonomiskt lönsamt"
(1:56 min)
1 av 2
Höghastighetsjärnvägar är ekonomsiskt lönsamma, hävdar konsulten Per Corshammar. Foto:Scanpix
Per Corshammar
2 av 2
Per Corshammar

Att bygga höghastighetsjärnvägar som Ostlänken skulle kunna bli en kassako för kommuner och företag. Istället för att vänta på staten skulle kommunerna kunna bygga själva.

- Jag tycker att de som vill ha snabba förbindelser till Stockholm kan fundera på att anlita ett bolag för att bygga för det är ekonomiskt lönsamt att bygga de här höghastighetsjärnvägarna. Det ser vi från många länder på jorden, säger Per Corshammar.

Höghastighetsjärnvägar såsom Ostlänken mellan Stockholm och Linköping har diskuterats sedan mitten av 1990-talet. Trots många utredningar finns ännu inget byggbeslut. Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att titta på frågan i sin kapacitetsutredning. Men enligt konsulten Per Corshammar finns en annan väg att gå. Istället för att vänta på staten skulle kommunerna själva kunna bygga banorna. Trots en investering på 125 miljarder är satsningen lönsam, hävdar han.

- Vi ser ju att återbetalningstiden på den här typen av investeringar uppgår till runt 20-25 år sedan är projektet återbetalat. Höghastighetsjärnvägar som är 10-15 år gamla har nästan dubblat i marknadsvärde på grund av att man har fått så stort resande, förklarar Per Corshammar.

Idéen är att kommunerna utmed banan bildar ett bolag och ger ett företag uppdraget att bygga. Kommunerna får sedan in pengar från avgifter på tågtrafiken. Enligt Corshammar skulle kommunerna få in över 4 miljarder per år i intäkter. Förutom den ekonomiska vinsten kan banan byggas snabbt.

- Det är otroligt viktigt att man bildar ett särskilt bolag just för att få en snabb byggprocess, säger Per Corshammar.

Men på det kommun- och landstingsägda bolaget Nyköping-Östgötalänken, som verkar för att Ostlänken byggs, är man skeptisk till Corshammars lösning.

- Det är helt orealistiskt och kommer inte att fungera. Jag är övertygad om att man måste ha med banan i de statliga nationella planerna för att den överhuvudtaget ska kunna realiseras. Så det hjälper inte att kommunerna tycker att det är jättekul att bygga järnväg, man måste ha staten med sig, säger Christer Backman, vd på Nyköping-Östgötalänken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".