Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Just nu
Hovrätten dömer Jakob Lilja till misshandel och fastställer tingsrättens dom utan ändringar.
Linköping Kinda

Ny variant av säkrare väg mot Kisa

Publicerat fredag 11 november 2011 kl 05.21
"Mycket bättre med balkarna"
(1:56 min)
1 av 3
Mittbarriär utan vajrar på den nya vägen. Foto: Raina Medelius/SR
2 av 3
En av SOS-fickorna längs vägen mot Rimforsa och Kisa. Foto: Raina Medelius/SR
3 av 3
Benny Lundstedt.

Konceptet två plus en-väg med omkörningsfil och mittvajer har fått delvis ny form på riksväg 34 mellan Linköping och Kisa. Vägsträckan ingår i ett nationellt försök. 

Yrkesförare Lasse Gustavsson är kritisk till vägsorten men gillar ändå de kraftiga mittbarriärerna på den nya vägen.

– Det är mycket bättre med de här balkarna än vajrarna. Det slår ju inte sönder bilarna så mycket och det är ju mycket jobb med att reparera, och det kostar pengar, säger Lasse Gustavsson.

Konceptet två plus en-väg har hittills byggts på 13 meter breda vägar och har visat sig höja trafiksäkerheten genom att förhindra mötesolyckor. Nu vill Trafikverket se om det går att få samma resultat på lite smalare vägsträckor än hittills, och med kraftigare mittbarriär för att minska reparationsbehovet.

Riksvägen mellan Linköping och Kisa är nio meter bred. Syftet med ombyggnaden är förutom ökad säkerhet också att kunna behålla maxhastigheten 90 kilometer i timmen. Men det blir lite dyrare med niometersvägarna, säger projektledar Mikael Edström på Trafikverket.

– På varje del där man vill ha ett omkörningsfält så måste man bredda vägen, vilket innebär att det kostar lite mer pengar, säger han.

Nytt längs vägen är de så kallade SOS-platserna, korta parkeringsfickor för nödlägen.

– Det är till för havererade fordon, säger Mikael Edström.

Så SOS-platserna är inte i första hand till för räddningstjänsten?

– Nej, det är de inte.

Två plus en-vägarna har kritiserats bland annat för att anslutningsvägarna från till exempel åkrar blir färre. Yrkesförare Benny Lundstedt från Linköping anser att vägarna är för trånga och hetsar bilförare till för snabba manövrer i omkörningsfilerna.

– Jag var med om att en bil åkte om mig när det var tvåfiligt och sedan fick sladd så att jag höll på att köra över den. Man har ingenstans att ta vägen, konstaterar Benny Lundstedt.

Men Mikael Edström på Trafikverket tror på framtiden för mötesfria vägar med mittbarriär.

– Det fanns ju till och med kommuner som tyckte att det här var det sämsta man kunde göra och som sedan har ändrat uppfattning totalt. Får det här leva ett tag så tror jag att man kommer att tycka att även det här är bra, säger han.

Men yrkesförare Lasse Gustavsson tvivlar:

– Jag har kört i så många år nu utan det här. Och det har aldrig varit några problem, tycker jag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".