Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Granskning av järnvägen

Miljoner i bonus trots tågkaos

Uppdaterat måndag 19 december 2011 kl 10.28
Publicerat måndag 19 december 2011 kl 05.00
"Ett sätt att stimulera entreprenören"
(1:58 min)
1 av 2
Trots att många resenärer fått vänta går stora bonusar till dem som ska göra banan farbar. Foto: Scanpix
2 av 2
Klicka för grafik: Järnvägsbonusar

Trots de senaste årens tågkaos har Trafikverket betalat ut nästan 40 miljoner i bonusar till de företag som underhåller järnvägarna. Det visar Sveriges Radios granskning.

Bonusar betalas ut även om tågen är försenade.

– Det kanske känns lite konstigt med tanke på de två senaste vintrarna, säger lokföraren Mats Johnsson.

Har det varit mycket problem tycker du?
– Ja, när det var riktig vinter så visst var det en hel del problem, helt klart.

Trafikverket använder bonusar och viten i kontrakten med de företag som ska underhålla spåren.

Sedan 2008 har företagen fått betala tio miljoner i viten när exempelvis fel blivit lagade försent. Men under samma period har Trafikverket betalat ut 36 miljoner i bonusar.

– Det kan vara ett sätt att stimulera entreprenören att jobba snabbare och bättre med förebyggande åtgärder, säger Joakim Olsson, chef för Trafikverkets underhållsområden. 

Vad vet ni, fungerar det?
– Det ska vi faktiskt ta och gräva lite djupare i nu, hurvida det här har slagit ut, säger Joakim Olsson.

Trafikverket har satt upp mål för hur stora förseningar eller fel det får vara på en sträcka. Är de färre kan företagen få ut bonus, men även om tågförseningarna ökar.

På norra stambanan ökade tågförseningarna med över 1200 timmar 2008. Men trots det fick underhållsföretaget ut över två miljoner i bonus. Orsaken var att felen på banan hade minskat från 400 till 300 fel.

– Man kan få ut bonusar om man håller sig under de måltal som är. Det kan vara andra faktorer som påverkat punktligheten totalt sett, förklarar Joakim Olsson.

Bonussystemet infördes för fyra år sedan, men på Trafikverket vet man ännu inte vad det har gett för resultat. Men nu ska systemet utvärderas och under tiden införs tillfälligt stopp mot nya bonusar.

– Vi har bland annat tagit beslut om att under nästa år så kommer vi inte att stoppa in bonussystemet i de kommande entreprenaderna och det är för att vi ska få tid att utvärdera på ett grundligt sätt, berättar Joakim Olsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".