Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenska ungdomar allt sämre på att läsa och skriva

Publicerat torsdag 28 oktober 2004 kl 06.50

Svenska högstadie och gymnasieelever har under under de senaste åren blivit mycket sämre på att läsa och stava. Det visar en undersökning som Maj-Gun Johansson, doktorand vid Umeå Universitet och tidigare speciallärare har gjort i bland annat Östergötland. 

Maj-Gun Johansson har tittat på fyra olika områden; läsförståelse, avläsning, stavning och ordförståelse och undersökningen visar på en stor försämring mellan 1989 och 2003. Eleverna har blivit sämre inom alla fyra områdena och sämst står det till med läsförståelsen, 2003 låg 30% av eleverna längst ned på en niogradig skala, 1989 låg endast 11% av eleverna där.

-Det var mycket värre än jag trodde, säger Maj-Gun Johansson.  

Sammanlagt har ett 80-tal klasser i 11 kommuner runt om i landet deltagit i undersökningen och enligt Maj-Gun Johansson är det tillräckligt för att den ska vara representativ. Hon påpekar dock att det behöver göras ytterligare undersökningar, bland annat för att ta reda på vad försämringen beror på.

Eftersom hon anser att många politiker, och inte minst regeringen, har invaggats i en falsk trygghet vad gäller svenska elevers läs och skrivförmåga, har hon också skrivit ett brev till utbildningsminster Thomas Östros och hans kollegor i utbildningsutskottet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".