Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Långa väntetider till 1177

Publicerat lördag 21 juli 2012 kl 08.24
Nina Prpic: ” Jag fick vänta i 45 minuter”
(1:17 min)
1177 - sjukvårdsrådgivningen, har långa telefonköer i sommar. Foto: Maja Edsö/Sveriges Radio

Det har varit långa väntetider för att komma fram till landstingets sjukvårdsrådgivning, 1177 i sommar. Ibland har vårdsökande fått vänta i 45 minuter.

Trycket är hårt på landstingens sjukvårdsrådgivningar, 1177, i Östergötland, Kronoberg och Kalmar i sommar. Ringer man 1177 så kan man få vänta upp till 45 minuter under vissa tidpunkter. Nina Prpic har köat två gånger den senaste tiden.

- En dag satt fick jag vänta i 45 minuter för att komma fram till en sjuksköterska och en annan dag fick jag sitta och vänta i 30 minuter, berättar hon.

 Laila Larsson är versamhetschef på sjukvårdsrådgivningen i Östergötland.

- Ja det händer ibland att man kan få vänta i 45 minuter, men ibland kan man även komma fram direkt, säger hon.

Det är på helger och måndagar som belastningen är som störst hos de tre landstingen. 90% av de som ringer 1177 ska få komma i kontakt med en sjuksköterska inom 3 minuter. Ett mål som Lisbeth Karlsson, verksamhetschef på sjukvårdsrådgivningen i Kronoberg tycker är ett alldeles för högt uppsatt.

- Det är väldigt få som nått upp till det eftersom det är en sådan ojämn belastning när de ringer in och det gör att det kan blir svårt för en liten sjukvårdsrådgivning att bemanna så väl. Ibland kan det behövas 12 sjuksköterskor, ibland bara två, säger hon.

Det nationella målet om tre minuter ska tas bort och i framtiden ska landstingen själva bestämma sina mål. I Kronoberg planerar man att börja samverka med sjukvårdsupplysningarna andra landstingsområden. Inför sommaren har alla tre landsting haft svårt att rekrytera sjuksköterskor till 1177. Inger Johansson är verksamhetschef på landstinget i Kalmar.

- Vi försöker att ha en större bemanning på helgerna när vi vet att många ringer, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".