Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Riskfyllt arbete vid järnvägar

Publicerat torsdag 13 juni 2013 kl 12.30
"Sju dödsolyckor under 2000-talet"
(1:54 min)
Järnvägstekniker har ett riskfyllt arbete, det visar en studie som en forskare från Linköpings universitet gjort. Foto: Annika Selin/Sveriges Radio

Järnvägstekniker utsätts för stora risker i samband med reparationer och ombyggnationer av järnvägar. Det visar en studie som säkerhetsforskaren Johan M Sanne vid Linköpings universitet gjort.

- De kan få ström genom kroppen och det kan leda till allvarlig kroppsskada eller till döden. De kan också råka ut för att bli påkörda av tåg eller för lindrigare tillbud som att bränna sig eller skära sig. Under 2000-talet har det varit ungefär sju dödsolyckor i en grupp som består av 2000 personer. Det är många kan man tycka, säger han.

Säkerhetsforskaren Johan M Sanne vid Linköpings universitet har studerat 37 urtredningar om olika tillbud och olyckor i samband med underhåll och ombyggnader av järnvägar. Han säger att det är de ökade kraven på punktlighet i tågtrafiken som äventyrar järnvägsteknikernas arbetsmiljö.

- Det handlar om att trafiken prioriteras på ett sådant sätt att det skapar svåra förutsättningar för att göra ett säkert arbete. Man har inte tid och den tid man har den knappas in av ytterligare trafik. Det finns även bötesförelägganden i upphandlingssystemet. Blir man inte färdig i tid så får man böter som företag ibland, det ingår i kontraktet. Detta fortplantar sig i organisationen och skapar stress, säger han.

Säkerhetsforskaren Johan M Sanne har i sin studie också kommit fram till att det finns brister både bland dem som utreder olyckorna och hos dem som upphandlar åt Trafikverket.

- Utredarna behöver mer kunskap om hur järnvägsteknikernas arbete ser ut och Trafikverket behöver förbättra sitt upphandlingsarbete. Där behövs det kompetens kring arbetsmiljöfrågor. För att Trafikverket ska kunna förändra sin upphandlingsprocess kanske det behövs andra direktiv från regeringen, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".