Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Motala

Järnvägsbron fortsätter ställa till problem

Publicerat tisdag 16 juli 2013 kl 06.03
Rolf Fredriksson vid Trafikverket:"Det är jätteallvarligt"
(1:45 min)
1 av 2
Nya tågbron för dubbelspåret i Motala. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio
2 av 2
Rolf Fredriksson och Per Schill på Trafikverket framför ett gammalt ställverk för tågtrafik. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio

Den nya järnvägsbron över Göta kanal i Motala har haft problem sedan den började användas tidigare i sommar. Bron fastnar emellanåt och orsakar problem för trafikanter, både på vatten och iland.

Den nya järnvägsbron i Motala är Sveriges första svängbara bro i sitt slag. Det var i midsomras som bron började krångla genom att fastna i olika lägen och hindra trafiken. Arbetet med att hitta och förebygga felen har pågått sedan dess och det har ofta inte varit särskilt svårt, säger Rolf Fredriksson som är projektledare på Trafikverket.

– Vi vet vid varje tillfälle vad det är som har hänt, var felet har varit men inte vad det beror på egentligen. Så tror man inför varje helg att det är löst. Nu dök det upp igen häromdagen och nu håller vi på och skall göra en förändring.

Hur allvarligt är det här?

– Det är jätteallvarligt, vi har försökt att göra allt så säkert som det bara går, säger Rolf Fredriksson.

Kanske har det blivit så säkert att det är svårhanterligt för dem hos Göta kanalbolag som sköter broöppningen, då två broar öppnas samtidigt.

– Då kan det knyta sig, samtidigt är det den teknik som finns idag, säger Rolf Fredriksson.

Tekniken måste vara känslig för att hålla den säkerhetsnivå som reglerna kräver, berättar tekniker Per Schill som är byggledare på Trafikverket.

– Man har en mängd föreskrifter som talar om vad man får och inte får göra, säger han.

Är det här frustrerande?

– Det är klart att det är. När en grej inte fungerar som den ska och man tror att man hittat felet och så dyker det upp ett nytt fel. Det är klart att det är frustrerande, säger Per Schill.

Trafikverket måste ta konsekvenserna när den nya järnvägsbron i Motala krånglar. Det menar Ulf Ragnarsson, chef för Arriva Östgötapendeln, som kör pendeltågstrafik över bron. 

Sedan midsommar har det vid flertal tillfällen hänt att järnvägsbron, som är den första svängbara i sitt slag i Sverige, fastnat i olika lägen, och därmed hindrat trafiken. Vissa tåg har också fått ställas in, vilket drabbar resenärerna menar Arriva.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".