Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Motala

Nya pendeltågen stoppas av broproblem

Publicerat tisdag 16 juli 2013 kl 16.37
1 av 2
Från tornet styrs även den nya tågbron i Motala. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio
2 av 2
Nya tågbron för dubbelspåret i Motala. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio

Krånglet med den nya tågbron över Göta kanal i Motala drabbar pendeltågen som började trafikera Motala i april. Fyra gånger den senaste månaden har resenärerna fått åka buss istället för pendeltåg. Oacceptabelt, tycker Ulf Ragnarsson på företaget som kör pendeltågen.

– Det är inte acceptalbelt i ett pendeltågsupplägg. Det är känsligt, det är ett nytt upplägg som behöver sätta sig. Nej, det var ingen vidare start tyvärr, säger Ulf Ragnarsson som är chef för Arriva Östgötapendeln.

Som vi berättat idag så jobbar personal från Trafikverket på plats i Motala med att lösa problemen med elektroniken i bron som gör att den ibland fastnar i fel lägen. Enligt projektledare Rolf Fredriksson så vet man vilka felen varit men inte varför de uppstått.

Ulf Ragnarsson på Arriva tycker att Trafikverket borde sätta in mer resurser för att lösa frågan.

– Det drabbar ju våra kunder som får åka buss istället för tåg. Ibland har vi till och med haft svårt att få tag i bussar för det är väldigt kort varsel. Det är riktigt tråkigt tycker jag, särskilt som vi har en del andra störningar i infrastrukturen på området också, samtidigt.

Störningarna är banarbeten som pågår söder om Mjölby och nedsatt hastighet på grund av spårfel mellan Norrköping och Linköping, säger Ulf Ragnarsson.

– Infrastrukturen ställer till problem för oss kan man säga.

Det här är en ny sorts bro i Sverige - får man inte ha förståelse för att det kan bli inkörningsproblem?

– Ny teknik har alltid inkörningsproblem, tyvärr är det ju så. Men då måste Trafikverket ta konsekvenserna av det, faktiskt.

Vad säger passagerarna?

– De är naturligtvis inte särskilt imponerade. Vi får kundärenden varje gång det inträffar. Sedan kan vi inte göra mycket mer än att fortsätta prata med Trafikverket och beskriva vilka problem vi får när sådant här händer, säger Ulf Ragnarsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".