Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Vadstena

Risk för personskador vid klaffbro

Publicerat fredag 9 augusti 2013 kl 05.30
"Klaffen väger 3,5 ton och får inte ramla ner"
(1:23 min)
1 av 3
Klaffbron över vallgraven vid Vadstena slott. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio
2 av 3
Slottsarkitekt Per Rydberg. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio
3 av 3
Byggnadssnickarre Morgan Karlsson. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio

Klaffbron över vallgraven vid Vadstena slott ska börja kontrolleras hårdare än hittills för att inte orsaka fler tillbud. Det finns risk för personskador, enligt slottsarkitekten.

– Det är viktigt att bron mår bra för det handlar ju om ganska stora krafter. Klaffen väger 3,5 ton och ska lyftas upp - då får den ju inte ramla ner och fara igenom på någon båt eller så. Så det kommer att vara en årlig besiktning nu. Det har inte varit så mycket koll på det hittills, faktiskt, säger Per Rydberg som jobbat som slottsarkitekt på Vadstena slott i tjugo år.

Vid en renovering av klaffbron år 2008 höll det på att gå riktigt illa under arbetena.

– Man tappade ner klaffen och det sprack på ena sidan och senare kom det en båt och körde på vågarmarna och då sprack det ännu mer.

Klaffbron byggdes 1995 för att köra tunga och stora transporter, till exempel i samband med konserterna på borggården. Under åren har bron lappats och förstärkts genom olika provisoriska lösningar. I sin årsrapport för förra året skriver slottsarkitekten att bron bör besiktigas noga inför säsongen varje sommarhalvår, annars finns det risk för att bristningar i konstruktionen kan leda till allvarliga personskador. Nu i höst blir det en extra besiktning i september.

På bron pågår just nu arbete med att byta ut dåliga trästockar i vägbanan. Byggnadssnickare Morgan Karlsson tycker det är bra med extrakollar av bron.

– För det har varit lite problem med den fram och tillbaka. Den är lite unik för det finns ju ingen annan liknande bro som är en genuin träbro som jag fattat det. Det är ju en vågarmsbro eller motviktsbro och då ligger det alltid stålbalk i botten. Men här är ju alltihop i trä, säger Morgan Karlsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".