Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Nej och nja till betyg från fyran

Publicerat torsdag 12 februari 2015 kl 14.32
Niclas Rudberg (S): "Betyg kan bli negativt"
(2:50 min)
Betyg från fjärde klass, delar skolor och politiska partier. Foto Christian Ströberg/P4 Östergötland
Betyg från fjärde klass, delar skolor och politiska partier. Foto Christian Ströberg/P4 Östergötland

Motala, Mjölby och Boxholm säger blankt nej till att vara med i försöket att införa betyg i årskurs fyra. De andra östgötakommunerna är försiktigt avvaktande. Det visar en rundringning P4 Östergötland gjort.

Niclas Rudberg (S), bildningsnämndens ordförande i Motala, har sin uppfattning klar:

– Nej, det är inte aktuellt i dag. Det är ingen högprioriterad fråga. Forskningen är ganska tydlig med att betyg i allt för låga åldrar inte alltid sporrrar. Det kan bli negativt, att man tappar lusten till skolarbete, säger han.

Igår kom beskedet att hundra svenska skolor ska testa betyg för elever i fjärde klass, efter en uppgörelse mellan regeringen och Alliansen.

Det är huvudmannen som tillsammans med lärare och föräldrar ska vilja testa att införa betyg i fjärde klass. I de kommunala skolorna är det kommunen som är huvudman och bestämmer om skolan ska ansluta sig till försöket eller inte.

Fredrik Franzén är folkpartist och förste vice ordförande i bildningsnämnen i Norrköping. En kommun som i dag styrs av en kvartett med Socialdemokraterna, Centern, Kristdemokraterna och Folkpartiet. Och han vill inte ta ställning i dag:

– Vi behöver ha en del samtal i kommunen hur vi ställer oss, säger Fredrik Franzén.

Försiktigt avvaktande är beskedet från de andra kommunerna. Linköping till exempel vill inte säga bu eller bä i nuläget. Vadstena avvaktar om det finns intresse från skolan håll och Åtvidaberg ska diskutera frågan nästa vecka. Fredrik Franzén i Norrköping igen:

– Det är inte så förvånande att några säger blankt nej eller andra är mer positiva. Det finns nog en god koppling till vilken majoritet det är i kommunen, säger han.

Vad tycker då lärare och elever? Vi besökte Mattusskolan i Norrköping, som är en F-6 skola med närmare 350 lever, med bland annat en grupp för nyanlända, särskola och resursgrupp. En handfull lärare vi pratade med var alla negativa till betyg från fjärde klass. Betyg gynnar inte svaga elever, var ett argument. Lärarna anser att de ändå har bra kontroll på hur barnen ligger till i förhållande till målen.  

En av eleverna, Jennifer är dock positiv:

– Jag tycker det är bra med betyg så man får veta hur man ligger till i olika ämnen.

Albin flikar in:

-- Redan i dag har vi ju utvecklingssamtal så vi vet hur vi ligger till.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".