Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Konsumentverket: "Rostskyddsgarantierna är verkningslösa"

Publicerat torsdag 16 juli 2015 kl 06.00
Ulf Stefansson, Konsumentverket: "Det är ett jättestort problem"
(1:44 min)
Foto: Pontus Lundahl/TT
1 av 2
Foto: Pontus Lundahl/TT
Vedran Sarans rostskada får lacken att bubbla sig. Foto: Elinor Strand/Sveriges Radio
2 av 2
Vedran Sarans rostskada får lacken att bubbla sig. Foto: Elinor Strand/Sveriges Radio

Konsumentverket riktar kritik mot biltillverkarna för att deras rostskyddsgarantier lovar för mycket. Vedran Saran är en bilägare som inte sin reparationskostnad täckt av garantin, trots att en oberoende expert säger att det är ett garantiärende.

– Det är rosten här på nummerplåtsbelysningen och handtaget, visar Vedran Saran.

Han är besviken på biltillverkaren som inte vill stå för reparationen av rostskadorna.

En oberoende besiktningsman, förordnad av Sveriges handelskamrar, menar att reparationen av rosten på bakluckan bör täckas av biltillverkarens 12-åriga rostskyddsgaranti. Biltillverkaren i sin tur menar att Vedran Sarans klagomål bör tas upp med bilens förre ägare. Gäller inte garantin så är det den som sålt bilen som ska ansvara för varan, menar tillverkaren.

– Tillverkaren tycker jag ska stämma förra ägaren, men i all sin marknadsföring så står det klart och tydligt att det lämnas en 12-årig rostskyddsgaranti. Den garantin tycker jag ska gälla, säger Vedran Saran.

Ulf Stefansson är fordonsjurist på konsumentverket. Han säger att det är vanligt att kunder känner sig orättvist behandlade.

– Det är ett jättestort problem. När man väl får rost på sin fordon och när man sen försöker göra nåt åt det så får man sällan rätt. Garantierna är i stort sett verkningslösa, säger Ulf Stefansson.

Branchen borde sluta kalla det rostskyddsgaranti och tydliggöra att garantin gäller i väldigt få fall, säger Ulf Stefansson som nu har riktat en skrivelse till branschorganisationen Bil Sweden där de uppmanas att få sina medlemmar att ändra garantierna:

– Vi hoppas ju på att de ska ta till sig av det här och att det bli någon form av ändring, säger Ulf Stefansson.

Hemma hos Vedran Saran är besvikelsen ett faktum:

– Som både trogen och mångårig kund så kände jag mig ändå illa bemött. Jag tycker att har man en rostskyddsgaranti så ska man stå för det fullt ut, säger Vedran Saran.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".