Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Linköping

Mellandagsrean - bara en av alla reor året runt

Publicerat fredag 25 december 2015 kl 10.08
Svensk Handel: Man måste hitta andra sätt att locka kunder till butiken än låga priser
(1:33 min)
Rea redan före jul. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio
1 av 2
Rea både före jul - och efter. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio
Torbjörn Pettersson i sin butik. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio
2 av 2
Butiksägare Torbjörn Pettersson gillar inte reor. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio

Den klassiska mellandagsrean efter jul är numera bara en av alla realisationer året runt i Sverige. En del kunder är skeptiska till alla lockpriser och på Svensk Handel tror man på förändringar framöver.

Alla kunder gillar inte mellandagsrean. Det är över huvud taget något märkligt med alla reor, anser Elias Tregonis som julhandlar i Linköping.

– Tre-fyra dagar före jul är det ju rea överallt. Köper du tre par skor så får du ett par gratis. Vad ska de göra på mellandagsrean då - ska de ge bort grejorna? Jag tror inte på det.

Klädsäljare Amanda Almgren Stengraff i Linköping anser att mellandagsrean står sig än.

– Idag har vi oftast erbjudanden året runt. Men mellandagsrean är ju nästan den största rean och då är det alla de här röda skyltarna som kunder går igång på. Så jag tycker inte att det har mattats av, säger hon.

Realisationer och kampanjer är numera vardag i många butiker. Fast mellandagsrea är ett begrepp som ändå tycks leva kvar.

Butiksägare Torbjörn Pettersson, som säljer arbets- och fritidskläder som inte är så modekänsliga, gillar dock inte mellandagsrean.

– Jag tycker man lurar kunden att köpa något dyrt innan jul och sedan rear man ut det efter jul, säger han.

– Här är det ju alla som hänger på och har rea. Och då förlorar ju butiksägare på det. Vi har det inte, säger Torbjörn Pettersson.

Jonas Arnberg som är chefsekonom på Svensk Handel säger att många affärer kommer att förnya sitt arbetssätt framöver.

– Man behöver addera kunskap, upplevelser, rådgivning. Jag tror vi kommer att få se större förändringar de närmsta tio åren än vi har sett de senaste femtio. Och grunden är en digitalisering som gör att konsumenten är den som har makten, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".