Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Ny lag kan skydda mot telefonförsäljare

Publicerat lördag 9 januari 2016 kl 07.00
Henrik Örnstedt, Konsumentverket: Anmälningarna minskar inte
(1:32 min)
Foto: Claus Gertsen/TT
Konsumenternas skydd kan stärkas vid telefonförsäljning. Foto: Claus Gertsen/TT

Var sjätte anmälan till Konsumentverket kommer från personer som ansett sig lurade vid telefonförsäljning. I år kan en ny lag komma som stärker konsumenternas skydd vid telefonförsäljning.


– Anmälningarna har legat på en hög nivå under en lång period. Och någon minskning har vi inte kunnat se, säger Henrik Örnstedt, jurist på Konsumentverket.

Efter många år av klagomål till Konsumentverket om oseriös telefonförsäljning har regeringen utrett frågan och utredaren föreslår en lagändring som innebär att det krävs en skriftlig bekräftelse för att köp ska vara giltigt.

Företag och branschorganisationer är dock kritiska och hävdar bland annat att det leder till ökat pappersarbete, minskade intäkter och att arbetstillfällen hotas.

Men de många myndigheter som kommer i kontakt med missnöjda konsumenter välkomnar en lag, visar höstens remissvar som P4 Östergötland läst.

Och Konsumentverket ser det som en seger, om lagen blir verklighet i år. Henrik Örnstedt igen:

Problemet idag är att många inte riktigt förstår vad de säger ja till i telefonen.  

Och han fortsätter:

– Tror det är bra att i lugn och ro ta del av erbjudandet och se vad det egentligen handlar om, säger Henrik Örnstedt.

Just nu utreder Konsumentverket bolaget Gothia telecom för vilseledande marknadsföring, efter anmälningar från äldre runt om i Sverige som anser sig lurade att byta telefon abonnemang, som vi berättat om tidigare i veckan.

Bland dem en drygt 80-årig kvinna från Mjölby. Och äldre är extra utsatta för oseriösa telefonförsäljare, säger Henrik Örnstedt:

– Det är väldigt vanligt att man vänder sig till just äldre. Och om det blir problem kan äldre ha svårt att driva processer mot företagen, säger han.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".