Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Norrköping

Pulsträning ska höja mattebetygen

Publicerat torsdag 7 april 2016 kl 06.30
"Forskning visar att hjärncellerna blir fler"
(1:37 min)
Axel Lundell och Sofie Ettling i årskurs 4 på Vikbolandsskolan.
1 av 2
Axel Lundell och Sofie Ettling i årskurs 4 på Vikbolandsskolan. Foto: Matilda Träff/Sveriges Radio
Idrottsläraren Stefan Saksi och klassföreståndaren Malin Wikelöv Wahlström. Foto: Matilda Träff/Sveriges Radio
2 av 2
Idrottsläraren Stefan Saksi och klassföreståndaren Malin Wikelöv Wahlström. Foto: Matilda Träff/Sveriges Radio

Pulsträning före mattelektionerna ska höja koncentrationsförmågan hos två av klasserna på Vikbolandsskolan. Klassföreståndare Malin Wikelöv Wahlström ser goda resultat hos sina elever.

- ­Vi kan se att eleverna är mer fokuserade två timmar efter pulsträningen. De tycker att det är kul också, ingen har glömt gympakläder sedan vi började med det här, säger Malin Wikelöv Wahlström.

Projektet har pågått det här läsåret. De dagar som eleverna inte har ordinarie idrottslektioner har de en halvtimmes pulsträning. Sofie Ettling och Axel Lundell går i årskurs fyra och de tycker att mattelektionerna har blivit roligare nu.

– Det är lättare att koncentrera sig nu, säger Sofie Ettling.

– Förut var det tråkigare, men nu vet man att man har rört på sig innan så nu är det roligare, säger Axel Lundell.

Stefan Saksi är idrottslärare på Vikbolandsskolan och drivande i projektet.

– Forskning visar att den här sortens träning ökar antalet hjärnceller och kopplingar i hjärnan vilket höjer inlärningsförmågan. Det är det vi vill uppnå, säger Stefan Saksi.

Målet är att alla klasser ska ha pulsträning, men schematid i gymnastikhallen och personalkostnader står i vägen i nuläget. Mot slutet av terminen ska skolresultaten för eleverna som deltar utvärderas. Stefan Saksi hoppas att deras resultat kommer att ge ringar på vattnet.

– Regeringen vill införa över hundra timmar extra matte för årskurs 4 till årskurs 6. Om de satsar det på fysisk aktivitet istället kan de uppnå samma resultat, plus alla andra effekter som motion ger, säger Stefan Saksi.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".