Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Fortsatt problem med saldo på resekort

Publicerat fredag 8 april 2016 kl 06.00
Bussförare: Jag ser det varje dag
(1:37 min)
Busschaufför Jukka Järvelä.
1 av 2
Bussförare Jukka Järvelä. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio
Ida Sundeborn och Emma Österskog.
2 av 2
Ida Sundeborn och Emma Österskog. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio

Östgötatrafiken har fortfarande tekniska problem med att uppge rätt saldo på resekort. Bussförare Jukka Jäärvelä ser problemet varje dag på jobbet.

– Varje dag, kanske en om dagen. De kommer in och så finns det inga pengar på kortet fast de säger att de har kollat på internet så det ska finnas pengar.

Får de åka ändå?

 – Det får de egentligen inte men frågar man Ötraf så säger de att man får åka bara man kontaktar dem, säger Jukka Järvelä.

För ett halvår sedan berättade vi att resenärer hade stora problem med eftersläpande saldo på Östgötatrafikens hemsida för resekort. Då sa man på Östgötatrafiken att problemet fanns i kontakten mellan biljettmaskinerna ombord på fordonen och huvuddatorn hos Östgötatrafiken.

En mjukvaruuppdatering skulle skickas ut till biljettmaskinerna - men det har blivit bekymmer med det, berättar kommunikationschef Eva Jylltorp på Östgötatrafiken.

– När vi gjorde en intern acceptanstest av den här mjukvaran så hittade vi anledningar till att inte släppa ut den riktigt än. Tack och lov är det inte så många kunder som drabbats av det här men ändå är det tråkigt för dem, säger Eva Jylltorp.

Det är inte så många drabbade säger Eva Jylltorp. Men vi har fått vittnesmål från många om hur köp av biljetter eller påfyllning av resekort hos Östgötatrafiken inte synts i biljettmaskinerna på bussar och tåg förrän långt senare.

Ett återkommande önskemål från resenärer är information på hemsidan om problemet. Eva Jylltorp på Östgötatrafiken säger att de kanske borde lägga ut en notis om problemen. 

Och efter att intervjun gjordes så har Östgötatrafiken lagt ut en text om det på sin hemsida.

En av de drabbade är Ida Sundeborn. Men hon har hittat en lösning i form av en gratis app till sin mobil.

– Man kan hålla emot resekorter mot telefonen bar så kommer det upp vad man har för saldo.

Emma Österskog har kommit undan problemet helt.

– Jag har månadskort så jag behöver inte kolla reskassan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".