Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Telefonrådgivning krävs på bättring

Publicerat söndag 17 april 2016 kl 10.07
Sjukvårdsrådgivningen 1177, bild från en dator.
Foto: Foto: Sveriges Radio

Inspektionen för vård och omsorg IVO kräver nu att Region Östergötland åtgärdar de brister som sen tidigare påpekats i tillgängligheten per telefon till vårdrådgivningen 1177.

IVO menar att regionen inte har säkerställt att en god, säker och lättillgänglig vård vid sjukvårdsrådgivningssamtal till numret 1177.

En följd kan bli en fördröjning av nödvändig vård till patienter, enligt IVO.

Från 1177-enheten har man svarat att det är svårt att möta efterfrågan eftersom samtalen hela tiden blir fler. Men att man jobbar med frågan. IVO konstaterar att 1177-enhetens egna mätningar visar att tillgängligheten på telefonnumret har försämrats de senaste åren. 

Senast den 20 maj ska en handlingsplan med åtgärder ha lämnats in till IVO, annars kan det bli frågan om vitesbelopp.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".