Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Besiktningsmannen gjorde fel - men Marcus får ingen ersättning

Publicerat måndag 23 maj 2016 kl 06.00
Marcus Lidstedt: Man blir frustrerad och bitter
(1:40 min)
Marcus Lidstedt river vattenskadat badrum
1 av 3
Marcus Lidstedt river vattenskadat badrum Foto: Christian Ströberg
Marcus Lidstedt
2 av 3
Marcus Lidstedt river vattenskadat badrum Foto: Christian Ströberg
Marcus Lidstedt.
3 av 3
Får betala själv. Marcus Lidstedt får ingen ersättning av Anticimex, trots att de missade en felaktigt monterad golvbrunn som ledde till vattenskada i huset. Foto: Christian Ströberg

Trots att besiktningsmannen från Anticimex missade en felaktigt monterad golvbrunn i Marcus Lidstedts badrum i Mjölby - en miss som ledde till en omfattande vattenskada - får han ingen ersättning från bolaget.

Husköpare är skyldiga att undersöka huset noggrant och därför anlitar många en besiktningsman. Men skyddet för husköpare om något går fel är dåligt och skillnaderna i kunskap hos besiktningsmännen är stora.

För fel som sker vid en besiktning gäller två års rätt att reklamera, enligt en dom i Högsta domstolen.

P1-programmet Kaliber har gått igenom samtliga anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden de senaste fem åren som gäller överlåtelsebesiktningar. Bland närmare 40 fällningar saknade mer än hälften av besiktningsmän som begått fel ett godkännande av yrkesorganisationen SBR Byggingenjörerna.

Regeringen anser att branschens eget frivilliga system med godkännande och certifiering som bygger på SBR räcker som skydd för konsumenter, men husbesiktningar omfattas inte av konsumenttjänstlagens tioåriga rätt att reklamera. I stället är två år en skälig reklamationstid, anser Högsta domstolen, efter ett avgörande.

Konsumentverket tycker att det skyddet är för dåligt och vill att lagen ändras. 

– Det skulle ge en ökad trygghet, säg att det utsträcks till tio år då har man samma möjlighet att vända sig till besiktningsmannen om den gjort något fel som man har att vända sig till säljaren om dolda fel, säger Daniel Gustafsson som är jurist hos Konsumentverket.

När vattenskadan visade sig hos Marcus Lidstedt i Mjölby hade det gått mer än två år. Det betyder att han själv får stå för renoveringen av badrummet på drygt 200 000 kronor.

– Man är frustrerad och bitter, det är ju inte jag som borde får betala för det här, säger Marcus Lidstedt.




Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".