Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Liberalerna säger nej till snabbtåg

Publicerat lördag 28 maj 2016 kl 13.40
"Ansvarslöst att investera i ett projekt som experterna dömer ut"
(2:06 min)
Kinesiskt snabbtåg i split med Mats Persson, Liberalernas ekonomiskpolitiska talesperson.
Foto: TT

Satsningen på höghastighetståg från Stockholm till Göteborg och Malmö blir allt mer osäker. Liberalerna säger nu nej till investeringen då den är för dyr.

– I detta statsfinansiella läge då finansministern lånar i en högkonjunktur så är det ansvarslöst att investera i ett projekt som experterna dömer ut som olönsamt, säger Mats Persson, Liberalernas ekonomiskpolitiska talesperson.

De planerade nya höghastighetsbanorna från Stockholm till Göteborg och Malmö har med tiden beräknats bli allt dyrare. Senast meddelade Trafikverket att kostnaden nu ligger någonstans mellan 190 och 320 miljarder kronor.

Senast sa finanspolitiska rådet att investeringen är mycket olönsam och tidigare har olika trafikekonomer gett samma besked. I förhållande till hur många som kan resa med höghastighetstågen så är investeringen för dyr och miljöeffekterna för små.

Av partierna som hittills varit positiva så är Liberalerna det första partiet att säga nej men inom Moderaterna och Socialdemokraterna är det uppenbart att många nu är tveksamma.

Trafikverket ska i nästa vecka presentera en billigare version med exempelvis enklare tunnlar och färre stationer, enligt Sydsvenskan. Men Liberalerna säger nej ändå, och menar att det är bättre att i stället investera i tågnäten runt Stockholm, Malmö och Göteborg, menar Mats Persson.

– Vi tycker att det får större effekter på arbetspendlingen vilket vi vill uppmuntra och det gröper inte ur statens finanser.

Statens representanter försöker nu komma överens med olika regioner om hur de kan hjälpa till att betala för höghastighetstågen. Enligt Sydsvenskan kan förhandlingarna i Skåne nu sinkas av regionens krav.

Exempelvis vill Region Skåne och de berörda kommunerna att staten förbättrar tågbanan mellan Helsingborg, Hässleholm och Kristianstad samt västkustbanan och banorna till Trelleborg och Lomma. Mikael Stemming är utvecklingsdirektör i region Skåne.

– Det här är ett pussel för att få ihop arbetspendlingen i Skåne, men också för att kunna mata till den framtida höghastighetsbanan så att trafikunderlaget ökar för den operatör som ska köra mellan Malmö och Stockholm, säger Mikael Stemming.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".