Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nytt skolflygplan kan ge Saab långsiktig order

Publicerat onsdag 14 september 2016 kl 11.14
Ulf Nilsson, Saab: Kommer att gälla i 30-40 år
(1:12 min)
Boeing T-X reveal PUBLIC image(1).jpg
Boeing och Saabs nya skolflygplan T-X som visades upp i S:t Louis under tisdagen. Foto: Boeing.

I går presenterade Saab tillsammans med företaget Boeing ett helt nytt skolflygplan, kallat T-X, i S:t Louis, USA.

Det amerikanska flygvapnet ska byta sitt tvåsitsiga skolflygplan inom fem år. Och med samarbetet mellan Boeing och Saab kring att ha byggt ett helt nytt plan är man nu med i en affär som är värd miljarder.

Men konkurrensen är hård från flera stora internationella flygaktörer som arbetar fram nya skolplan. Ulf Nilsson, chef för Saabs affärsområde flyg tror att man efter dagens presentation har god chans att få den stora ordern:

– Ja, vi tycker att vi har ett koncept som är det bästa. Dels är flygmaskinen alldeles nydesignad och det känns helt rätt att komma in med ett system som är flexibelt och har en potential för framtiden, säger Nilsson

– Sedan är det inte bara flygplan även om det är mycket det som vi talar om och visar upp idag. Utan det här är även ett helt nytt träningssystem som ska anpassas till ett modernt sätt att tänka framåt. Och där är det en fördel att få göra något helt nytt. Och vi känner att vi har ett bra helhetstänk.

 Det amerikanska skolflygplan som nu ska fasas ut. T-38 Talon, har använts av det amerikanska flygvapnet i över 43 år. En tänkbar affär med det nya T-X planet, en order värd drygt 90 miljarder kronor, där nya plan ska fasas in i USA från och med år 2023 skulle vara en mycket långsiktig affär. Och viktig för SAAB då den förväntas sträcka sig över flera decennier

 – Tittar man tillbaka i tiden på -50 och -60 talen så flög man en fighter 2-3000 timmar. Nu börjar det gå upp mot 10 000 timmar och det blir samma sak med träningssystemen där vi ser att man förlänger och uppgraderar och lever allt längre med flygsystemen.

– Så det här kommer att hänga i uppemot 30 till 40 år, det får man säkert räkna med.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".