Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Östergötland

Trafikverket förespråkar höghastighetsbanor

Uppdaterat fredag 23 september 2016 kl 16.09
Publicerat lördag 24 september 2016 kl 10.42
"Kommer också bidra till Sveriges utveckling"
(1:30 min)
En växel vid ett korsande järnvägsspår vid lokstallarna i Sundbyberg.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Att bygga en höghastighetsjärnväg ger betydligt större nytta än alternativet att bygga ut befintliga stambanor. Det konstaterar Trafikverket i en ny utredning, en så kallad samlad effektbedömning.

Stefan Engdahl är planeringsdirektör på Trafikverket.

– Man kan se tydligt att höghastighetsjärnvägen egentligen ger positiva effekter kopplats just till mjuka faktorer som ekologiska och sociala faktorer. Det kommer också bidra till Sveriges utveckling, säger han. 

Den samlade effektbedömning som Trafikverket offentliggjort i dag utgör ett bredare beslutsunderlag för politikerna, än den samhällsekonomiska analys som kom i somras. I effektbedömningen har man utrett och beskrivit också mer kvalitativa aspekter, som inte går att räkna på i kronor.

Enligt Trafikverkets utredningar är båda alternativen, alltså höghastighetsbana eller att bygga ut befintliga stambanor, lika samhällsekonomiskt olönsamma. Samtidigt finns det en bred enighet om att något måste göras, att järnvägskapaciteten måste öka.

Sverigedemokraterna och Liberalerna har tidigare i år sagt nej till en satsning på höghastighetsbanor, eftersom de menar att det blir för dyrt. Även andra partier har uttryckt oro över den stora kostnaden.

Men Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, menar att de större nyttor som höghastighetsalternativet innebär, talar för en sån satsning.

Att bygga ut befintliga stambanor kommer enligt Trafikverkets kalkyler att kosta runt 130 miljarder kronor, att jämföra med runt 230 miljarder som det skulle kosta att bygga helt nya stambanor för höghastighetståg.

Frågan politikerna i riksdag och regering måste ta ställning till är alltså om de större nyttor som höghastighetsbanor medför, motiverar merkostnaden på runt 100 miljarder.

Enligt Trafikverkets planeringsdirektör Stefan Engdahl, så har politikerna i och med den samlade effektbedömning som presenterats idag, tillräckligt med underlag för att faktiskt fatta ett beslut.

– Jag tycker att politikerna fått ett bra material att ta ett beslut utifrån, säger han. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".